Polecamy (4)

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
polecamy najciekawsze artykuły o edukacjiCo ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w drugim kwartale 2009 r.
 
W kwietniu

Wspierajmy kulturę innowacji w szkołach. Aby nadążać za zmianami we współczesnym społeczeństwie, szkoły muszą rozwijać kulturę innowacyjnego nauczania – to główna teza raportu brytyjskiej Futurelab "Promując transformującą innowację w szkołach". W przeciwnym razie przestaną spełniać swoją podstawową funkcję i nie będą w stanie wyposażyć wychowanków w zestaw umiejętności potrzebnych w XXI wieku.

Lekcja poza szkołą. Futurelab opublikował przewodnik, którego celem jest pokazanie, w jaki sposób promować zajęcia umożliwiające przeniesienie tradycyjnych zajęć lekcyjnych, poza mury szkoły. To nie w budynkach toczy się prawdziwe życie, a otaczający świat dostarcza fantastycznych możliwości do rozwoju zainteresowań i kreatywności uczniów.

10 pomysłów na pracę z projektorem. W wielu szkołach pojawiły się już multimedialne projektory podłączane do komputera. Zastąpiły stare dobre rzutniki i mniej lub bardziej czytelne folie. Jednocześnie wszechobecne prezentacje w PowerPoint to dopiero przedsmak możliwości, które dają nowoczesne projektory. Ich kupno to dopiero pierwszy krok do zmiany sposobu nauczania.

Przyszłość elearningu szkolnego. Powiększające się stale zasoby edukacyjne dostępne w sieci, coraz lepsza infrastruktura komputerowa, powszechność urządzeń łączących się z internetem i coraz lepszy dostęp do sieci, sprawiają, że coraz częściej w krajach zachodnich e-learning zaczyna być wykorzystywany również w nauczaniu szkolnym – i w szkołach podstawowych i średnich.

O idei Otwartych Zasobów Edukacyjnych kilkukrotnie pisaliśmy już w Edunews.pl. Przypomnijmy, że chodzi o tworzenie takich materiałów edukacyjnych (m.in. planów lekcji, egzaminów, programów, modułów szkoleniowych, zadań a nawet całych podręczników), które byłby dostępne dla szerokiej publiczności. Rozbudowa i upowszechnienie takich zasobów wydaje się być tylko kwestią czasu.

W maju
Nadchodzi epoka darmowych podręczników? Richard Baraniuk to twórca portalu Connexions, jednego z pierwszych serwisów, na którym można znaleźć całkowicie darmowe i dostępne zasoby edukacyjne. Portal ciągle się rozwija, a liczba autorów publikacji rośnie. Ruch otwartej edukacji zyskuje na sile i już niedługo zagrozi tradycyjnym wydawcom. Czy należy przygotować się na rewolucję w edukacji?

Jak uczyć muzyki z sieci? Lekcje muzyki w szkole zazwyczaj traktowane są po macoszemu, a na pewno niewiele wspólnego mają z inspirującą artystyczną podróżą. Zamiast skarżyć się na brak pomocy naukowych, warto poszperać trochę w sieci i zobaczyć jak wielki tkwi w niej potencjał. Przykładem jest e-learningowy kurs dla szkół średnich - Experiencing Music 2200.

Lekcje o mieście z nowej perspektywy. Nauka historii, biologii, fizyki, matematyki czy informatyki w stołecznych szkołach może być bardziej interesująca, bo będzie dotyczyła miejsc, które są dobrze znane uczniom. Nauczyciele wykorzystując specjalnie przygotowane scenariusze zajęć pokażą uczniom miasto i jego przestrzeń z nowej perspektywy. Wykorzystają w tym celu zdjęcia lotnicze i satelitarne.

Różne historie utalentowanych dzieci. Geniuszy w społeczeństwie jest około 0,8%, osób wybitnie utalentowanych 2–3%, wybitnie zdolnych około 12%. Zatem geniuszy i osób obdarzonych talentami wysokiej jakości jest razem około 15%. W skali klasy szkolnej może to być 5 uczniów, którzy posiadają talenty wysokiej jakości, możemy mieć także przyjemność pracy z geniuszem.

Szkoły, technologie, trendy. Nowa generacja „cyfrowych“ uczniów z ich potrzebami edukacyjnymi powinna przyczynić się do redefinicji nauczania. Rosnące znaczenie technologii w życiu młodych ludzi powinno być jasnym sygnałem dla kierujących szkołami i osób odpowiedzialnych za IT, że wykorzystanie nowych technologii w szkole powinno wychodzić daleko poza ściany pracowni informatycznej.

O nowoczesności edukacji. O nowoczesności, podobnie jak przyszłości i jakości edukacji, mówi i pisze dziś wielu. Polska szkoła zmienia się, ale czy we właściwym kierunku? Czy polska edukacja podnosi jakość uczenia się i jego organizowania w szkole? Czy zmienia się we właściwym zakresie? Takich pytań jest wiele, a odpowiedź jest oczywista: szkole potrzebna jest nowoczesność edukacji!



W poszukiwaniu nowych modeli kształcenia. W eLearnMag ukazał się wywiad z George Siemensem poświęcony wyzwaniom nowoczesnego nauczania. Siemens jest jednym z światowych autorytetów edukacji z wykorzystaniem nowych technologii. Pracuje w Centrum Technologii Edukacyjnych Uniwersytetu Manitoba, jest autorem "Knowing knowledge" oraz "Handbook of Emerging Technologies for Learning".

W czerwcu

Prezentacja Pedagog XXI wieku. Nauczyciele w Polsce mają spore możliwości rozwoju. Otrzymują dziesiątki propozycji udziału w szkoleniach podnoszących zawodowe kwalifikacje. Ale nawet największa ilość szkoleń nie pomoże, jeśli nauczyciele nie uświadomią sobie społecznych konsekwencji postępu technologicznego i nie zaczną pracować nad zmianą swojego podejścia do edukacji cyfrowej młodzieży.

Masz wiadomość! Wszędzie to robią! Późno w nocy, gdy już śpią rodzice. Podczas obiadów i kiedy przechodzą przez ruchliwe skrzyżowania. Nawet w klasie podczas lekcji, z rękami założonymi do tyłu. Ich palce tak ciężko pracują, że czasem nadwyrężają sobie kciuki. Kilka lat temu Marc Prensky w badaniach wyliczył, że do końca szkoły średniej każdy uczeń wysyła ok. 200 tys. SMS-ów.

Nowe alfabety. Analfabetyzm w Polsce praktycznie nie istnieje, przynajmniej jeśli chodzi o umiejętność czytania i pisania. Z drugiej strony w świecie pełnym technologii umiejętność komunikowania się w tradycyjny sposób już nie wystarcza. System edukacji musi kształcić umiejętności skutecznego posługiwania się różnymi narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Często analizujemy przyczyny agresywnych zachowań oraz niskiego poziomu motywacji uczniów do uczenia się. Duży wpływ na to ma nauczyciel, jego osobowość, wiedza i umiejętności, ale przede wszystkim styl działania oraz sam język. Nauczyciele są różni, a szkoła potrzebuje silnych indywidualności. Dlaczego edukacja potrzebuje mocnych osobowości ?

Nowa podstawa programowa starego nauczania. Za osiem lat Internet będzie zdecydowanie dominującym medium, stacjonarny komputer obsługiwany myszką będzie zdecydowanie trącił myszką. Według dzisiejszych szacunków ilość wiedzy technicznej będzie się wtedy podwajać co kilka dni. Za osiem lat w Polsce zakończy się wdrażanie nowej Podstawy Programowej, które właśnie rozpoczęto.

Nowe technologie w edukacji. Nie ma skutecznej edukacji bez nowych technologii. Tradycyjne formy nauczania nie są akceptowane przez uczniów, zaś konsekwencje trzymania się ich przez nauczycieli widać po wynikach egzaminów, z roku na rok coraz słabszych. Jak sprawić, żeby system edukacji zaczął efektywniej i na szeroką skalę korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych?

Personalizacja kluczowa w nauczaniu. Raport brytyjskiej Futurelab „Podstawa programowa i innowacje w nauczaniu: zmiana praktyki szkolnej i personalizacja“, ma być dla szkół narzędziem wdrażania innowacyjnych programów. Oferuje nauczycielom podpowiedzi i porady, w jaki sposób mogą uczynić swoją praktykę bardziej elastyczną i wspierać rozwój spersonalizowanego systemu edukacji.

Bezsensowność uczenia się faktów i dat. Bezsensowności nie brakuje w życiu, a zatem i szkoła nie jest ich pozbawiona. Wielu poszukuje sensu w życiu, ale tu nie o ten wielki, filozoficzny sens życia chodzi, a raczej o zrozumienie, że uczenie się faktów, dat, terminów, nazwisk itp., uciekające szybko z głowy oraz cała dotychczasowa „wiedzowa” szkoła traci swój sens w epoce cyfrowej.