Arteterapia w praktyce

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Arteterapia jest działaniem skierowanym na człowieka i jego środowisko. Zmierza do poprawy jakości życia i ma na celu przywrócenie oraz potęgowanie zdrowia. Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego ukazała się książka prof. Wiesława Karolaka pt. "Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Scenariusze zajęć". Może ona stanowić cenną, praktyczną pomoc dla nauczycieli, pedagogów, metodyków, arteterapeutów oraz studentów wielu specjalności pedagogicznych, edukacji artystycznej i arteterapii. W tym przewodniku ujęto kilkadziesiąt różnych form pracy twórczej z dziećmi i młodzieżą.

Słowo arteterapia pochodzi od angielskiego wyrażenia art therapy. Można to pojęcie ująć bardzo klasycznie. Wyraz arteterapia jest złożony z dwóch członów: arte i terapia:
- arte (łac. ars, artis) oznacza sztukę,
- terapia (gr. therapeia) to przywracanie zdrowia chorym za pomocą środków lub zabiegów, leczenie.

W takim klasycznym ujęciu najczęściej mówi się, że arteterapia oznacza wszelkie formy i metody pomocy terapeutycznej, przy których wykorzystuje się różne dziedziny sztuki: malarstwo, rysunek, literaturę, muzykę, taniec, dramę. Najkrócej definiuję się ją jako terapię za pomocą sztuki.

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza ma charakter teoretyczny i wprowadzający – pozwala na poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej arteterapii. Natomiast część druga zawiera scenariusze zajęć wraz z dokumentacją fotograficzną, ujęte w trzech blokach tematycznych: Zmysły, Cztery pory roku i Interakcje. Uczestnikami proponowanych warsztatów mogą być dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz młodzież licealna.

Z tej publikacji mogą korzystać wszyscy, którzy prowadząc różne grupy zajęć, poszukują prostych i atrakcyjnych metod pracy, dających uczestnikom radość tworzenia i zwiększających efektywność działań twórczych.

Notka o publikacji:

Wiesław Karolak, Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Scenariusze dla dzieci i młodzieży.
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
ISBN 978-83-8142-605-3