- 101. Freinetowskie przesłanie na nowe czasy
- (Szkoły)
- Trudno uwierzyć, że te aktualne wciąż idee zrodziły się w umyśle człowieka z XIX wieku: „Dziecko ma taką samą naturę jak człowiek dorosły”, „Bycie większym nie oznacza bycia lepszym”, „To, jak dzieci radzą ...
- Utworzone: 22-10-2021
- 102. Informacja zwrotna w formie narady
- (Metody i narzędzia)
- Nauczyciele mogą pomóc uczniom w uczeniu się, przekazując im informacje zwrotne, które wspierają ich samodzielną naukę i rozwój. Jest to jeden z najpotężniejszych sposobów pomocy w procesie edukacji. Nauczyciele ...
- Utworzone: 20-10-2021
- 103. Zaczęłam być bardziej uważna na „niewidocznych uczniów”
- (Opinie)
- Pandemia pokazała mi coś bardzo ważnego, czego nie miałam okazji doświadczyć wcześniej. Albo, i tu nie zawaham się być krytyczną wobec samej siebie, nie chciałam tego dostrzec. Brzmi to strasznie, bo dostrzeganie ...
- Utworzone: 26-08-2021
- 104. Jak budować efektywne zespoły uczniowskie?
- (Metody i narzędzia)
- Znamy zalety i korzyści płynące z pracy zespołowej uczniów. Uczniowie pracujący w zespołach uczą się na głębszym poziomie i dłużej zachowują informacje niż uczniowie nauczani indywidualnie. Dodatkowo zdobywają ...
- Utworzone: 23-08-2021
- 105. Dlaczego nie napisałem jeszcze książki o szkole?
- (Opinie)
- Dotarł do mnie na fejsbuku post Mikołaja Marceli, w którym zapowiada on swoją najnowszą książkę pt. „Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat”. To daleki krok do przodu tego autora po ...
- Utworzone: 18-07-2021
- 106. Więcej o przyspieszeniu
- (Szkoły)
- W obliczu przewidywanych strat w nauce, z którymi spotkamy się jesienią, proponowane jest zastosowanie tak zwanego „przyspieszenia”. Polega ono na skupieniu się na bieżącym programie z uwzględnieniem tych ...
- Utworzone: 12-07-2021
- 107. O klechdach i wierzeniach edukacyjnych
- (Opinie)
- Tego typu opowiadania zwykle odnoszą się do niezwykłych, choć w sumie mało fantastycznych sytuacji, które komuś kiedyś się przydarzyły i mocą lokalnych wierzeń stają częścią społecznej rzeczywistości. ...
- Utworzone: 23-06-2021
- 108. Baśń o pięknej królewnie Praktyce i złej czarownicy Gramatyce
- (Opinie)
- Poprzednim razem* (Glottomity dydaktyczne) obiecałem Państwu bajkę. No więc posłuchajcie… Praktyka, głupcze To już nawet nie jest mit – to mantra i zaklęcie, powtarzane przez wszystkich jako tako ...
- Utworzone: 20-06-2021
- 109. Czego się nauczyliśmy, co chcielibyśmy przekazać innym?
- (Projekty edukacyjne)
- Co przesądza o naszym życiu? Co decyduje o sukcesie, co stoi za naszymi porażkami? Na ile jesteśmy zakładnikami dziedziczonych przez pokolenia kodów genetycznych w rodzinie, na ile środowisko, w którym ...
- Utworzone: 16-06-2021
- 110. Szkoła zdalnie sterowana
- (Opinie)
- ... nie widzi nic złego. "Kurator oświaty ma dbać o prawidłowe realizowanie przez szkoły i placówki zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Jest zobowiązany do dbania o jakość edukacji, badania jej ...
- Utworzone: 13-06-2021
- 111. Dzieci w pandemii
- (Badania)
- Troje na czworo dzieci częściej niż wcześniej nie radziło sobie z emocjami w czasie izolacji. 67% z nich uprawiało mniej sportu i aktywności fizycznych niż przed pandemią. Aż 38% spędzało ponad 8 godzin ...
- Utworzone: 30-05-2021
- 112. Cztery czynniki pomagające się uczyć
- (Metody i narzędzia)
- Nauczanie to nie tylko dostarczanie informacji, to znacznie więcej – tworzenie środowiska, w którym uczniowie mogą się uczyć – powiedział profesor psychologii na Uniwersytecie Stamford dr Stephan Chew ...
- Utworzone: 24-05-2021
- 113. Skuteczność nauczania
- (Badania)
- Skąd nauczyciel ma wiedzieć, czy metody nauczania, które stosuje są skuteczne? Na jakiej podstawie ma wybrać metody nauczania, które warto stosować? Które z metod są przebadane ze względu na efektywność? Część ...
- Utworzone: 10-05-2021
- 114. Pandemiczne nadrabianie zaległości w nauce
- (Szkoły)
- Specjaliści w całym świecie zastanawiają się, jak wyrównać zaległości, które mają uczniowie po zdalnym nauczaniu. Liczne badania pokazują, że takie zaległości są. Dla mnie nie jest ważne, jak duże one ...
- Utworzone: 05-05-2021
- 115. Jak wpływać na samodzielność nastolatka w uczeniu się?
- (Rady i inspiracje)
- Zainteresowały mnie strategie, które może promować nauczyciel, aby wzmacniać samokontrolę ucznia. Polecam artykuł Stephena Merrill na temat wzmocnienia funkcji wykonawczej u nastolatków. Autor opiera ...
- Utworzone: 30-03-2021
- 116. Szkoła schodząca na manowce. Nowe wyzwanie dla nauczycieli
- (Opinie)
- Czas pandemii dostarcza wiele dowodów na to, że duża część nauczycieli cały czas tkwi głęboko w pułapce pruskiego drylu (stylu) nauczania. I nawet tak wielka zmiana warunków uczenia się, jakiej doświadczamy ...
- Utworzone: 18-03-2021
- 117. Czy hybryda zostanie z nami po COVID-19?
- (Opinie)
- Co dalej? Czy wrócimy na stale do szkół, czy będziemy uczyć się zdalnie, czy może naszą przyszłością są szkoły hybrydowe? Dla mnie są to ważne pytania, na które warto szukać odpowiedzi wcześniej. Jeszcze ...
- Utworzone: 15-03-2021
- 118. Czy nauczyciel powinien przyznawać się do niewiedzy i do błędów?
- (Opinie)
- Dziennik refleksji edukacyjnych. Zamiast punktozy i obszernej dokumentacji. Gdzieniegdzie już tak się dzieje - dziennik refleksji jest element dokumentacji rozwojowej, potrzebnej do awansu zawodowego. ...
- Utworzone: 11-03-2021
- 119. Zdalnie sterowani
- (Opinie)
- ... czy wróżeniem z fusów. Narzekanie na jakość edukacji zdalnej zaczyna się od zdziwienia - dla mnie osobiście zupełnie niezrozumiałego - że nie jest z nią dobrze. W to, że „jest źle” nikt na ogół nie wątpi, ...
- Utworzone: 04-03-2021
- 120. Tworzenie kultury błędu
- (Metody i narzędzia)
- Wiemy, jak w szkołach potrzebna jest akceptacja błędu. Mówimy, że błędy są częścią procesu uczenia się i że każdy uczący się je popełnia. Jednak uczniowie boją się podejmować ryzyko, które może zaowocować ...
- Utworzone: 08-02-2021
Ostatnie komentarze