Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

fot. Marek Grzywna

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne. Program nauczania przedmiotu, podstawa programowa, rozkład materiału – to prowadziło do “zaszufladkowania”. Potrzebowałem jakiejś zmiany, chociaż niewielkiej modyfikacji. Szybko dostrzegłem, że można łączyć kropki i wychodzić poza granice jednego przedmiotu. Integrować wiedzę z innych obszarów, wykorzystując sprzęt multimedialny i aplikacje. Innymi słowy, przedmiotowe ramy można przeskakiwać i obchodzić w nieoczywisty i zaskakujący sposób! Ale o tym za chwilę.

Zacząłem dodatkowo przygotowywać uczniów do matury z biologii, a następnie wpadłem na pomysł zorganizowania w szkole innowacyjnych zajęć. Napisałem własny Program Zajęć Edukacyjnych „Science”, które były prowadzone w języku angielskim i polegały na wykonywaniu eksperymentów i doświadczeń przez uczniów klas 1-3. Podczas lekcji w sali lekcyjnej znajdowały się różne stanowiska, a na nich materiał teoretyczny, dotyczący wykonywanych doświadczeń, napisany w języku angielskim. Przed wykonaniem eksperymentów uczniowie z moją pomocą określali problem badawczy i stawiali hipotezę. Następnie wykonywali doświadczenia, zapisywali obserwacje, a na ich podstawie formułowali wnioski. Przy okazji poszerzali słownictwo w języku angielskim.

Moja fascynacja nowymi technologiami wzrastała wykładniczo. W międzyczasie otrzymałem propozycję prowadzenia zajęć z informatyki. Bez wahania zgodziłem się, postawiłem na rozwój i uzupełniłem swoje kwalifikacje o kolejny przedmiot. Zostałem nauczycielem informatyki oraz zajęć komputerowych, a przy okazji zacząłem szukać pomysłów na nowe działania projektowe, które umożliwiłyby łączenie przedmiotów oraz wpłynęłyby na jeszcze większe angażowanie uczniów.

Swoją przygodę z działaniami wspieranymi przez Fundację Orange rozpocząłem od udziału w Konkursie Edukacyjnym „Bezpiecznie tu i tam”. Pod moją opieką uczniowie realizowali szereg zadań, które budowały świadomość o zagrożeniach w sieci oraz w życiu codziennym. Zaangażowanie opłaciło się – uzyskaliśmy 3. miejsce w konkursie oraz nagrodę finansową, która została przeznaczona na doposażenie pracowni komputerowej, zakup mikroskopów, preparatów biologicznych oraz zakup sprzętu robotycznego.

W międzyczasie rozpocząłem pracę w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu i rozpocząłem realizację Programu SuperKoderzy. Zaczęliśmy od ścieżki „Majsterkowicze 2.0” i działań z robotami LOFI Robot. Do tej pory wspominam to jako niesamowite doświadczenie – był to początek nauki programowania z uczniami oraz montażem robotów.

Kolejny rok to ścieżka „Pogromcy języków”. Wspólnie z nauczycielką języka angielskiego Magdaleną Nowak realizowaliśmy projekty międzyprzedmiotowe, wykorzystujące zagadnienia z informatyki oraz języka angielskiego. Tworzyliśmy scenki, które odgrywaliśmy z wykorzystaniem robotów. W trzecim roku przyszedł czas na „Konstruktorów gier”. Elementy grywalizacji oraz gamifikacji zostały wdrożone na zajęciach i nawet pandemia nie przeszkodziła nam w realizacji projektu.

Czwarta ścieżka Superkoderów realizowana w naszej szkole to „Mikrobitowcy i Python”. Do realizacji programu dołączyła nauczycielka matematyki i informatyki, członkini grupy SuperBelfrzy, autorka strony www.niejestemdinozaurem.pl – Agnieszka Krzemieniewska. W ramach ścieżki połączyliśmy matematykę, fizykę, biologię i informatykę. Projekty międzyprzedmiotowe pozwoliły na zaprojektowanie termometru cyfrowego, krokomierza czy wyświetlacza LCD z wykorzystaniem płytki programowalnej Micro:bit.de.

W roku szkolnym 2022/2023 chcieliśmy zadziałać inaczej. W naszej kadrze pracuje nieziemska polonistka, mistrzyni organizacji, niezwykle kreatywna – Ewelina Urbaniak. Wybraliśmy więc ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”, w ramach której tworzymy reportaże, wykorzystujemy sprzęt audio-wideo, tablety oraz doskonalimy warsztat pisarski. Reportaże, nauka pisania, a przy tym nowoczesne technologie i elektronika to kolejny obszar, w który nauczyciel może śmiało wskoczyć niezależnie od nauczanego przedmiotu i poczuć się w tym temacie jak ryba w wodzie.

SuperKoderzy to nie tylko dotacja na sprzęt. To możliwość rozwoju, realizacji nieszablonowych działań oraz projektów, zdobywania nowych umiejętności na szkoleniach. Program pozwala na poznawanie nowych osób, budowanie relacji opartych na przyjaźni oraz zaufaniu pomiędzy nauczycielem i uczniami.

Jak działamy w SuperKoderach?

Sprawdź na moich social mediach (Facebooku, Instagramie, TikToku) Marek Grzywna Edukacja oraz w social mediach naszej szkoły. Warto!

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorze: Marek Grzywna jest szkolnym liderem programu #SuperKoderzy, nauczycielem w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu.