Majsterkowicze 2.0, czyli nasza przygoda z #SuperKoderami

fot. Iwona Szyszkowska

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy warto zostać #SuperKoderem? Takie pytanie przyświecało uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej w Małogoszczu, kiedy to zdecydowali się na udział w programie #SuperKoderzy. Pod opieką nauczyciela informatyki Iwony Szyszkowskiej oraz nauczyciela matematyki Moniki Grzyb, został nagrany filmik konkursowy do ścieżki Majsterkowicze 2.0, wypełniono niezbędne formularze i wnioski. Z niecierpliwością czekano na wyniki.

I udało się, szkoła otrzymała grant na zakup robotów i realizację zajęć. To wspaniała możliwość dla szkoły, kiedy pojawia się szansa, aby zaopatrzyć pracownię informatyczną w 6 zestawów Lofi robotów i do tego uruchomić niecodzienne zajęcia robotyki dla swoich uczniów. I tu pojawia się kolejne pytanie – czy mamy obawy przed rozpoczęciem zajęć, zastanawiamy się, czy damy radę? Jasne, że tak. To normalne, gdy próbujemy czegoś nowego, stawiamy sobie kolejne wyzwania. Ale czy właśnie nie na tym polega praca w szkole, by szukać nowych innowacyjnych pomysłów na ciekawe lekcje?

Dla nas było to oczywiste i bardzo motywujące. Na szczęście organizatorzy programu zadbali o to, by rozwiać nasze wątpliwości, przygotowując szkolenie dla liderów i nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia w ramach wybranej ścieżki. I tak zaczęła się nasza przygoda z #SuperKoderami, która trwa do dziś. Chętnych na zajęcia nie brakowało, a nawet zaistniała konieczność podziału uczniów na dwie grupy. Przygotowaliśmy sprzęt, zapoznaliśmy się ze scenariuszami i przystąpiliśmy do działania. Nasi szkolni #SuperKoderzy po zajęciach wprowadzających z programowania w Scratchu, zapoznali się z Lofi robotami, z którymi mieli pracować w najbliższym czasie. Śrubokręty w dłoń i drużyna #SuperKoderów rozpoczęła budowę robotów!

Uczniowie krok po kroku montowali elementy konstrukcyjne robotów, osadzali w nich silniki, czujniki i sterownik. Mogli doskonale sprawdzić się w roli majsterkowiczów, analizując schematy techniczne i w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną. Dopasowywali kolejne części robotów, szukali odpowiednich rozwiązań. Współpraca układała się doskonale. Poza dużą dawką nowych wiadomości towarzyszyła nam wszystkim wspaniała zabawa. Po kilku zajęciach typowo konstrukcyjnych zaczęliśmy programować. #SuperKoderzy nareszcie mogli pokazać się w akcji ze swoimi Lofi robotami. Korzystając z aplikacji LofiBlock, pobranej na urządzenia mobilne, sprawdzali działanie robotów, testowali różne czujniki m.in. światła i odległości. Nauka poprzez zabawę okazała się świetnym rozwiązaniem. Dzieciaki współpracowały ze sobą i dzieliły się pomysłami, a kolejne zajęcia mijały przyjemnie i owocnie.

Każda lekcja była inna i kształtowała nowe umiejętności. Ostatnim modułem zajęć był Lofi robot w roli malarza. Ale najpierw @SuperKoderzy musieli przymocować specjalny uchwyt do trzymania pisaka. Dzieciaki sprawdzały możliwości robotów w dziedzinie geometrii, próbowały tak zaprogramować roboty, aby rysowały figury geometryczne. Organizatorzy przez cały czas trwania programu otaczali szkołę opieką merytoryczną oraz służyli wsparciem i dobrym słowem. Zadbali również o to, by rozstanie z #SuperKoderami przebiegło przyjemnie. Wszyscy uczestnicy otrzymali od organizatorów niespodzianki oraz certyfikaty.

Kilka miesięcy wspólnych, bardzo kreatywnych zajęć uzmysłowiło nam, że możemy sami przygotować ciekawą lekcję. I na koniec umożliwiliśmy Lofi robotom sprawdzenie się w roli kierowców. Uczniowie stosując przepisy ruchu drogowego sterowali robotami na przygotowanych przez siebie trasach. Zadanie wcale nie było łatwe, a skutki różne. Zdarzała się nawet jazda pod prąd. Ale to nie wszystko… Program zachęcił nas do czegoś więcej.

Nasza kreatywna młodzież wpadła na pomysł, aby zdobytą na zajęciach wiedzą podzielić się z innymi uczniami. "Mój starszy kolega wie, jak do programowania zachęcić mnie" – to właśnie pod tym hasłem w ramach Tygodnia Kodowania uczniowie klas V, VI i VII, czyli nasi szkolni #SuperKoderzy postanowili zachęcić swoich młodszych kolegów z klasy I do nauki programowania i pokazać jak fajnie jest programować. To było pierwszym krokiem do opracowania innowacji pedagogicznej "Z programowaniem za pan brat od najmłodszych lat".

Tak właśnie nazwaliśmy wspólny projekt naszych szkolnych #SuperKoderów oraz uczniów klasy I. Do każdych zajęć trzeba było się wcześniej solidnie przygotować. Każdy "starszak" opracował scenariusz, według którego prowadził zajęcia oraz był odpowiedzialny za swojego młodszego kolegę. Jako jego edukator wprowadzał go w świat Scratcha, zapoznając z programem oraz pokazując ciekawe rozwiązania. Mali programiści samodzielnie projektowali swoje główne sceny, a skrypty opracowywali wspólnymi siłami ze swoimi starszymi kolegami. Poznali pojęcie kostiumu, wgrywali dźwięki. Uczniowie świetnie poradzili sobie ze wszystkimi skryptami, kierując się przede wszystkim różnorodną kolorystyką skryptów, umiejętnościami w zakresie czytania i pisania oraz logicznego myślenia.

Kolejna lekcja w ramach innowacji pedagogicznej "Z programowaniem za pan brat od najmłodszych lat" osnuta była wokół opowieści o robocie, którego uczniowie sami wykonali i nazwali. Byli bardzo kreatywni i mieli mnóstwo wspaniałych pomysłów. Zajęcia angażowały dzieci poprzez zadania plastyczne i gry logiczne. Tym tematem rozpoczęliśmy cykl zajęć pt. "Najmłodsi programują".

Kolejnym etapem było pojęcie pętli oraz programowania warunkowego. Oczywiście wszystko na przykładzie codziennych czynności pod czujnym okiem swoich Opiekunów. I nareszcie nadszedł czas na programistyczne podchody. Na początku dzieci zostały podzielone na dwie drużyny. Każda z nich ukryła dla grupy przeciwnej skarb, a następnie musiała zakodować drogę do niego. Dzieciaki utrwaliły również pojęcie pętli "zawsze" i instrukcji warunkowej "jeżeli". Zajęcia w ramach innowacji zakończyły się tworzeniem animacji pt. Zwiastuny wiosny. Dzieciaki projektowały kostiumy, uczyły się duplikować oraz korzystały z pętli powtórz i zawsze. Pracowali pod opieką swoich ulubieńców, czyli szkolnych #SuperKoderów. Powstały naprawdę ciekawe prace. Dodatkową atrakcją zajęć było sterowanie Lofi robotami. Na zajęciach panowała bardzo miła atmosfera, dzieciaki wspaniale współpracowały, wykazywały się pomysłowością i z wielkim zaangażowaniem wkraczały w imponujący świat nowych technologii.

Jak widać nasza przygoda z #SuperKoderami miała naprawdę wiele kierunków. To również liczne konkursy zorganizowane przez Fundację Orange, Godzina Kodowania w ramach Europejskiego Tygodnia Edukacji Informatycznej, czy Europejski Tydzień Kodowania. Uczniowie naszej szkoły bardzo licznie i aktywnie uczestniczyli w powyższych formach nauki programowania. Na informatyce, zajęciach komputerowych oraz robotyce zmagali się z ciekawymi zadaniami z zakresu programowania i kodowania. Samodzielnie pokonywali kolejne etapy gier i zabaw, które wymagały logicznego myślenia i podejścia algorytmicznego. Poradzili sobie naprawdę wspaniale. Wszyscy otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Uwieńczeniem naszych wielokierunkowych działań prowadzonych w ramach projektu #SuperKoderzy był artykuł, który ukazał się w gazecie powiatowej. Relacje z naszych inicjatyw były na bieżąco publikowane na stronie szkoły, stronie gminnej, facebooku oraz stronie organizatorów superkoderzy.pl. Teraz z pełnym przekonaniem możemy udzielić odpowiedzi na pytanie ze wstępu artykułu, czy warto zostać #SuperKoderem. Bez wątpienia, jak najbardziej tak. To wspaniała przygoda, która nie tylko kształci wśród młodych ludzi ponadczasowe umiejętności programistyczne, uczy kolejnego języka, bez znajomości którego tak trudno poruszać się w rzeczywistości nastawionej na nowe technologie, ale wyposaża ich w niezbędne narzędzia do podjęcia wymarzonej pracy w każdej dziedzinie. Wszędzie docenia się przecież współpracę w grupie, logiczne myślenie, czy twórcze podejście do problemu. Można zatem stwierdzić, że #SuperKoderzy są projektem dla każdego, kto chce się rozwijać, miło spędzać czas i najważniejsze, po prostu, dobrze się bawić ;)

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu (woj. świętokrzyskie). Opiekuje się realizacją programu #SuperKoderzy w swojej szkole.