Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

fot. Adobe Stock

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Drukarki 3D - dzięki programowi Laboratoria przyszłości - zagościły już w wielu szkołach w Polsce. Budzą fascynację uczniów, którzy zapewne nie mogą się doczekać, aż wydrukują swoje pierwsze projekty. Aby do tego doszło, nauczyciele muszą odpowiedzieć sobie na szereg pytań - od czego zacząć? Co trzeba wiedzieć o technikaliach? Jak wykorzystać ją w pracy z uczniami? Jakimi metodami pracować?

Webinar Drukarka 3D w szkole - jak to ugryźć? to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach dotyczących obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Polecamy obejrzenie webinaru wszystkim, którzy są na początku drogi i zaznajamiają się z drukarką 3D. Prowadzący - Sebastian Pontus - dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z korzystania z drukarki 3D na zajęciach szkolnych, daje szereg wskazówek i listę dobrych praktyk odnośnie jej bezpiecznego i pomysłowego użytkowania.

Krok po kroku omawia budowę drukarki, najpopularniejsze programy do modelowania i przygotowania projektów, przez pomysły na to, co drukować i jaki może być z tego pożytek dla uczniów i nauczyciela. Uświadamia, że drukarka 3D to nie tylko cudowna "zabawka" wywołująca ogrom radości i efekt WOW na zajęciach. Zachęca, by stała się narzędziem do pracy metodą projektową, do ćwiczeń, testowania, uczenia się przez odkrywanie i eksperymentowanie w duchu STEAM i STREAM (bo przecież drukarka jest programowalnym Robotem...).

Sebastian Pontus poleca, by szukać informacji o tym, jak rozpocząć przygodę z drukiem 3D na portalach dystrybutorów drukarek, na stronie FB Druk 3D w Edukacji oraz na
na stronie https://classroom.weareprintlab.com/ (bezpłatny dostęp siedmiodniowy).

Portale, z których można czerpać pomysły i inspiracje do tworzenia modeli, a także pobrać już przygotowane modele to:

Zachęcamy także do korzystania ze scenariuszy w nowej ścieżce dla #SuperKoderów "3Wymiary matematyki", napisanej przez Sebastiana Pontusa i Joannę Świercz, dzięki której można połączyć zajęcia z matematyki (stereometrii) z drukiem 3D. W ramach tych scenariuszy przedstawiony jest cały kurs pracy z programem Tinkercad, obsługa Slicera (FlashPrint i Cura), a także kurs obsługi drukarki 3D (poziomowanie stołu, rodzaje filamentów, omówienie takich zagadnień jak rafty, podpory, wysokość warstwy, brim etc.). Link do ścieżki - https://superkoderzy.pl/scenariusze/3wymiary-matematyki/.

Już w kwietniu ruszy nowa edycja programu #SuperKoderzy, podczas której można wybrać właśnie tę ścieżkę, otrzymać grant na zakup drukarki 3D i realizować z uczniami zajęcia od nowego roku szkolnego.

Zapraszamy do obejrzenia - link do webinaru na kanale YouTube Fundacji Orange:

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.