Jedną z nowych technologii edukacyjnych, jeszcze dość rzadko spotykanych w szkołach w Polsce, jest rozszerzona rzeczywistość (ang. augmented reality, AR). Można ją zdefiniować jako system, który łączy nasz świat rzeczywisty z tym generowanym komputerowo. Zazwyczaj oznacza to wykorzystanie obrazu z kamery, aby wyświetlić dodatkowe dane lub generowane komputerowo animacje.
Podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą“ przykładowe zastosowania rozszerzonej rzeczywistości (np. na lekcjach matematyki), zaprezentowała Bożena Nowak, która wykorzystuje iPady i aplikację Aurasma, aby na zajęciach używać technologii AR do wyjaśniania różnych zagadnień lub jako element urozmaicający realizowane z uczniami projekty.
Rozszerzona rzeczywistość ma przed sobą wielką edukacyjną przyszłość. Wśród już najczęściej spotykanych zastosowań można wymienić przeprowadzanie doświadczeń (np. chemicznych), badanie środowiska naturalnego, poznawanie obiektów historii i kultury. Bardzo często oznacza to także opuszczenie klasy, gdyż najwięcej informacji możemy zdobywać po prostu oglądając otaczający nas świat.
Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia poświęconego jednemu z pierwszych wdrożeń AR na zajęciach szkolnych:
Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).