Jak ciekawie prowadzić lekcje online?

fot. Microsoft

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Blisko trzy miesiące zdalnego nauczania pokazały, jak ważne w edukacji online jest prowadzenie zajęć w sposób ciekawy i angażujący dla uczniów. Prześledźmy pięć pomysłów na kreatywne lekcje online, na przykładzie zajęć prowadzonych przez nauczycieli z Gdańska i Rzeszowa.

Mini projekty zamiast mini wykładu

Dorota Suchacz, dyrektorka II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku podkreśla, że jedną z najbardziej angażujących form prowadzenia zajęć jest wspólna praca uczniów nad projektami.

Jeśli nie jest możliwe wykonanie projektu przy udziale całej klasy, można podzielić ją na mniejsze grupy. Na przykładzie platformy Microsoft Teams, każda grupa otrzymuje dedykowany kanał-zespół, gdzie nauczyciel ma szansę na bliższy kontakt z uczniami i w konsekwencji może poświęcić więcej uwagi indywidualnie, niż byłoby to możliwe na głównym kanale klasy.

Z kolei dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 18 w Rzeszowie Grażyna Lachcik wskazuje, że dla młodszych uczniów największą atrakcją w zdalnym nauczaniu jest sama rozmowa z nauczycielem, połączona z dobrze przygotowanymi zajęciami udostępnianymi poprzez funkcję udostępniania pulpitu. Zajęcia, na których uczniowie aktywnie komunikują się między sobą (i oczywiście z nauczycielem) angażują ich o wiele bardziej niż pasywny wykład przeplatany rutynowym odpytywaniem, znane z tradycyjnych lekcji.

Uczniowie są aktywni, gdy mają zadanie do wykonania

„Uczniowie najbardziej angażują się podczas ankiet, quizów lub dyskusji.” – mówi Piotr Wanat, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie.

Jedną z najlepszych form zaangażowania młodzieży w zajęcia online jest umożliwienie im współtworzenia lekcji. Nauczyciele z rzeszowskiego I LO zauważają, że uczniowie bardzo chętnie opracowują i tworzą prezentacje na temat danych zagadnień. Szczególnie lubianą przez uczniów formą twórczości jest nagrywanie filmów w celu zaprezentowania omawianych na lekcji problemów. Dla młodego pokolenia wideo stało się naturalną formą przekazu, wykorzystywaną przez nich na co dzień na popularnych platformach społecznościowych. Zastosowanie na lekcjach tego dobrze znanego medium, po którym uczniowie poruszają się swobodnie i które jest ich domyślnym sposobem konsumpcji treści w sieci, pozwala nie tylko zaangażować ich w zajęcia, ale także ośmielić i skrócić dystans między uczniem a nauczycielem.

Debata zachęca do zaangażowania

Nauczyciele z II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku wskazują na fakt, że uczniowie o wiele chętniej angażują się w dyskusję, gdy ta dotyczy wydarzeń bieżących lub przynajmniej się do nich odnosi. Omawianie z uczniami newsów jest przy tym dobrą okazją do nauczenia młodzieży odróżniania prawdziwych informacji od tzw. fake newsów. Ale równie angażującym sposobem na zwiększenie zaangażowania uczniów jest debata w grupach. Gdańskie szkoły wykorzystują do tego platformę Microsoft Teams, gdzie uczniowie mogą na osobnych kanałach przygotować swoje argumenty w debacie, a następnie przedstawić je we wspólnej rozmowie.

Dzięki wprowadzonej do aplikacji funkcji wirtualnego podnoszenia ręki, nauczyciel może kontrolować dyskusję i udzielać głosu uczniowi, który zgłosi się do wypowiedzi.

Uczniowie chętnie prezentują własną twórczość

E-learning pozwala na większą kreatywną swobodę uczniom niż zajęcia stacjonarne, ale też samo wykorzystanie cyfrowych narzędzi daje im umiejętności przydatne w późniejszym życiu zawodowym czy prywatnym. I tak jak na zajęciach stacjonarnych popularnymi formami twórczości są rysunki czy pisane opowiadania, tak na zajęciach prowadzonych zdalnie uczniowie mogą pójść o krok dalej – nagrywać teledyski i montować je w aplikacji, tworzyć obrazy na tabletach graficznych czy interaktywne prezentacje w ramach narzędzi Microsoft Office 365.

Dorota Suchacz z II LO w Gdańsku zdradza, że szczególną popularnością wśród uczniów cieszą się… memy. Podobnie jak komunikacja wideo, tak i „śmieszne obrazki” stały się dla młodzieży jedną z najbardziej znajomych form wyrazu. Jest to również świetny sposób na uwalnianie kreatywności wśród tych grup uczniów, którzy nie mają niską samoocenę i nie dostrzegają u siebie potencjału twórczego.

Kluczowa jest wymiana doświadczeń

Nauczyciele z gdańskich i rzeszowskich szkół zgodnie wskazują na większy zakres współpracy między sobą, jako kluczowy element w prowadzeniu skutecznych zajęć online.
Dzielenie się nowoodkrytymi funkcjami w narzędziach cyfrowych, jak Microsoft Teams, PowerPoint czy OneDrive jest równie ważne, jak dzielenie się ciekawymi pomysłami na prowadzenie zdalnych lekcji. Pozwala to nie tylko na zwiększenie liczby angażujących zajęć, ale też na szybką identyfikację i wyrugowanie tych pomysłów, które kompletnie się nie sprawdzają. Kreatywna kooperacja w gronie pedagogicznym jest przecież kluczowa dla przeprowadzania ciekawych lekcji z uczniami.

Szkoła przyszłości?

Zobacz jak może wyglądać #PolskaDolinaCyfrowa i nowoczesna edukacja w chmurze. Dołącz do e-konferencji Microsoft EduDay. Od wyzwania nauki zdalnej do szkoły przyszłości i poznaj doświadczenia polskich i zagranicznych nauczycieli, dyrektorów i przedstawicieli samorządów. Wydarzenie odbędzie się 23 czerwca 2020 r.
Szczegółowa agenda i rejestracja: https://aka.ms/EduDay2020

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie