Zamieszaj w edukacji!

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele skarżą się, że w 30 osobowych klasach nie mają najmniejszych szans na uczenie zindywidualizowane, którego oczekują od nich rodzice i system edukacji. Zmianę w tym zakresie może przynieść dopiero użycie na większą skalę komputerów i internetu oraz połączenie tradycyjnych zajęć z lekcjami organizowanymi online.PHOTO: SXC.HU

Angielskie pojęcie blended learning w dosłownym tłumaczeniu nie brzmi najlepiej – “uczenie mieszane”, co od razu budzi skojarzenie z „mieszanymi uczuciami”. Nie trzeba ich jednak żywić do tej nowej, coraz bardziej popularnej formy uczenia się dzieci i dorosłych. Blended learning to po prostu propozycja częściowego przeniesienia uczenia się w środowisko online, choćby na niedługi czas w ciągu dnia, w celu zwiększenia indywidualizacji i efektywności nauki.   

Co stanowi najistotniejszą cechę „uczenia mieszanego”? Nie absolutyzuje ona ani nauczania twarzą w twarz z nauczycielem ani uczenia się dzięki komputerom. Zakłada po pierwsze, że technologie dostarczają rdzenia informacji teoretycznych oraz ćwiczeń z danego przedmiotu i pozwalają uczniom na wybór czasu, miejsca i tempa nauki. Po drugie, w tym procesie rola kompetentnego nauczyciela jest ogromna; pracuje z uczniami będącymi na różnych poziomach i w różnych lokalizacjach (także online).

Tom Vander Ark w swoim artykule pt. "10 powodów, dla których nauczyciele kochają blended learning" wymienia zalety metody, które mogą ułatwić pracę nauczycielom i pomóc uczniom osiągać sukcesy. Oto niektóre z nich:

1. Przygotowanie uczniów do lekcji

Przekazywanie dużej grupie uczniów w jednym momencie na lekcji całej teorii jakiegoś zagadnienia nie jest skuteczną formą uczenia. Gdy podzielimy uczniów na małe grupy i pozwolimy im przygotować się do lekcji według wysłanej im wcześniej instrukcji online – możemy osiągnąć znacznie więcej. Daje nam to szansę na dotarcie do uczniów, którzy mogą mieć specyficzne trudności w nauce i potrzebują więcej czasu na opanowanie materiału.

2. Motywowanie

Wiadomo, że każdy preferuje określony styl uczenia się i w różny sposób motywuje się do nauki.  Blended learning ułatwia wprowadzanie różnorodnych strategii uczenia się. Zasoby sieci, w których możemy znaleźć bardziej angażujące niż wykład na lekcji formy, takie jak wideo-instrukcje (jak w Khan Academy), przewodniki, tutoriale, gry, pliki audio, zdjęcia, teksty - pozwalają każdemu uczniowi spersonalizować proces  zdobywania wiedzy i uczynić łatwiejszym proces przyswajania trudniejszych tematów. 

3. Pogłębianie wiedzy

Jeśli uczniowie spędzaliby choć kilka godzin dziennie na rozwiązywaniu online ćwiczeń stworzonych dla nich przez nauczycieli, mogliby w klasie poświęcać więcej czasu na naukę krytycznego myślenia i prace projektowe. Nauczyciel, udostępniając w sieci źródła informacji, instrukcje i ćwiczenia, do których uczniowie sięgają w domu przed lekcją, może w klasie pracować z uczniami nad przełożeniem teorii na praktyczne rozwiązania rzeczywistych problemów.

4. Wydłużanie czasu nauki

Otwarcie się wraz z uczniami na możliwości, jakie niesie ze sobą internet, może spowodować chęć wyjścia z nauką poza szkolne ściany i nawiązywanie relacji z różnego rodzaju organizacjami, pracodawcami czy instytucjami państwowymi, w których uczniowie mogą odbywać staże, praktyki lub w inny sposób poznawać zasady ich funkcjonowania. Możemy także zachęcić uczniów, by stawali się wolontariuszami w różnego rodzaju placówkach lub by nawiązywali ciekawe kontakty z ich rówieśnikami z innych krajów. Dzięki temu nauka nie skończy się na kilku godzinach spędzonych w szkole i nabierze nowego, praktycznego wymiaru.

5. Ocenianie i diagnozowanie

Uczącym się bardziej niż cyferki w dzienniku potrzebna jest rzeczywista ocena, informacja zwrotna, autorefleksja. Łatwiej o nią, gdy prace uczniowskie dostępne są na platformach internetowych (np. blogu przedmiotowym), gdzie każdy (nie tylko nauczyciel) może skomentować, pochwalić lub podyskutować z autorem publikowanej pracy. Publikacja w sieci jest także okazją dla uczniów, by gromadzili tworzone przez okres edukacji różnego rodzaju wytwory, które złożyć się mogą na ich cyfrowe portfolio.

Powstaje coraz więcej narzędzi ułatwiającym nauczycielom sprawdzanie robionych przez uczniów zadań, np. z matematyki i pozwalającym na śledzenie ich postępów w nauce. Oszczędzają one czas i energię nauczyciela, nie mówiąc o papierze.

6. Uczenie w zespole

Blended learning to sport zespołowy.  Pozwala na uczenie się tych samych treści nawet przez tysiące uczniów jednocześnie.  Daje szansę, by wiedza i doświadczenie świetnego nauczyciela dostępna była nie tylko dla uczniów w jednej szkole, ale dzięki internetowi – może mieć nieograniczony zasięg. Blended learning sprawia, że uczenie staje się bardziej społeczne, przejrzyste i jasne.
 
Opracowanie na podstawie tekstu Toma Vander Arka "10 reasons teachers love blended learning”, edReformer.