Internet w edukacji, edukacja w internecie

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

e-learningSzkoła ma dziś poważnego konkurenta, multimedialnego i interaktywnego - w formie sieci Internetu. Uczniowie coraz szybciej docierają do informacji i coraz rzadziej kierują swoje pytania do nauczycieli. Kiedy w zasięgu jednego kliknięcia mają dostęp do zasobów sieci to powód, który sprawiał, że szkołę traktowaliśmy jako najważniejsze źródło informacji, przestał istnieć.  
 
 
Wideokonferencje
Współczesna technologia umożliwia również przekaz wideo w czasie rzeczywistym za pomocą internetu. Transmisje online pozwalają na wideokonferencje i relacje live z konferencji naukowych, wydarzeń kulturalnych oraz wsparcie komunikacji w szkolnictwie, gdzie za pomocą internetu możemy transmitować lekcje oraz ułatwiać kontakt z ekspertami, osobistościami i autorytetami, które (np. powodów logistycznych, czasowych) nie mogą się fizycznie pojawić w szkole, ale jest im łatwiej spotkać się uczniami online.  Co ważne, stosowane formy przekazu nie mają charakteru jednostronnego, ale są nastawione na interakcję - rozmowę za pomocą czatu, bądź konwersację wideokonferencyjną, wspierają również naukę poprzez integralne narzędzia pracy grupowej, takie jak wirtualne białe tablice, odtwarzanie prezentacji i współdzielenie plików. Archiwiazcja transmisji pozwala natomiast na łatwe, zautomatyzowane tworzenie biblioteki multimediów. Na bazie tej technologii powstanie również wirtualny campus w ramach projektu Szkoły przyszłości - Collegium Futurum, pilotażowo rozwijanego na bazie Zespołu Szkół Społecznych STO w Słupsku. 

Gry edukacyjne w szkole
Polem zwiększania efektywności edukacji poprzez łączenie jej z rozrywką jest edutainment. Obejmuje on wszelkiego rodzaju gry edukacyjne, rozwijające myślenie strategiczne, logiczne myślenie, umiejętności dedukcyjne, kojarzenie faktów oraz wykorzystywanie ich do rozwiązywania problemów. Istnieją już pierwsze, profesjonalne portale gier edukacyjnych. Jak gry edukacyjne sprawdzają się w praktyce? Jak wskazuję wyniki badań 84% młodych ludzi gra w gry komputerowe przynajmniej raz na 2 tygodnie i jednocześnie 95 % nauczycieli nigdy nie grało. Czas więc na zmianę i wykorzystać fascynację uczniów grami komputerowymi w szkolnej dydaktyce.

Wyzwania dla edukacji
Coraz częściej możemy usłyszeć, że model szkoły wieku XIX już się wyczerpał. Dziś system lekcyjno-klasowy stał się anachroniczny – twierdzą eksperci na jednym z podcastów zamieszczonym na portali edukacyjnych. Jaki więc powinien być model szkolnej dydaktyki, gdzie spotyka się uczeń i mistrz, gdzie poszukiwanie prawdy, wychowanie do dobra i tworzenie piękna staje się naturalnym i pasjonującym procesem? Jak więc powinna wyglądać dzisiejsza sala lekcyjna i jak zorganizować w niej przestrzeń, w której nauczyciel stwarza uczniowi sytuacje doświadczania przygody, inspirując uczniów do samorealizacji, dzięki czemu wszyscy mogą odczuwać prawdziwą satysfakcje i dumę? 

W Zaleceniach Parlamentu Europejskiego określono kompetencje społeczeństwa wiedzy, na czele z kreatywnością i innowacyjnością. Teraz tylko należy wykorzystywać modele, które uwzględniają dzisiejsze wyzwania i w ten sposób przybliżają szkołę do świata rozwiniętych technologii informacyjno-komunikacyjnych i globalnej gospodarki, gdzie poszukiwanie informacji, przetwarzanie i upowszechnianie jej w postaci nowej wiedzy staje się prawdziwym życiem. Niech szkoła stanie się dla uczniów miejscem, w którym przygotowuje się szczęśliwe społeczeństwo przyszłości. Modele już istnieją, teraz należy tylko znaleźć dyrektorów i nauczycieli, którzy zaczną odważnie je realizować je w swoich szkołach.


Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie