Edukacja, sztuka i ekologia – zgłoś swój projekt na konferencję!

fot. Zachęta - Anna Zdzieborska

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyroda i sztuka mają ze sobą wiele wspólnego. W ostatnim czasie powstaje coraz więcej inicjatyw artystycznych i edukacyjnych zwracających uwagę na odpowiedzialność człowieka wobec natury, budujących relację z przyrodą i pokazujących, że jesteśmy jej częścią. O takich projektach chcemy porozmawiać podczas konferencji „Sztuka edukacji. Przyroda i sztuka – ekosystem przyszłości”. Do 24 października można zgłaszać projekty realizowane z dziećmi i młodzieżą przez nauczycieli, animatorów, edukatorów, artystów i wszystkich, którym bliska jest edukacja, przyroda i sztuka.

W ostatnich latach można zaobserwować rosnącą świadomość na temat kryzysu klimatyczno-ekologicznego, a także pewnego rodzaju głębszy powrót do przyrody, po części spowodowany pandemiczną izolacją. To zjawisko znajduje również swoje odzwierciedlenie w sztuce i edukacji. Artyści i artystki coraz częściej zwracają uwagę na odpowiedzialność człowieka wobec natury, a ich projekty pogłębiają wiedzę, uwrażliwiają czy wręcz w sposób bezpośredni włączają się w proces ochrony przyrody.

Obserwujemy też szereg inicjatyw edukacyjnych kształtujących ekologiczną świadomość dzieci i młodzieży. Projekty pogłębiające wiedzę o przyrodzie, uwrażliwiające na nią i zachęcające do wchodzenia z nią w bliską relację realizowane są zarówno w szkołach, jak i instytucjach kultury. Chcemy się im przyjrzeć i zastanowić wspólnie, czym właściwie jest edukacja ekologiczna, a także zwrócić uwagę na język i narzędzia służące komunikacji o przyrodzie i kwestiach ekologii. W jaki sposób instytucje kultury i organizacje pozarządowe mogą wesprzeć nauczycieli szkolnych w edukacji przyrodniczej i ekologicznej? Co artyści mogą zrobić dla przyrody? Jak włączyć edukację przyrodniczą do projektów kulturalnych? Jak połączyć siły i budować współpracę osób zajmujących się sztuką i edukacją artystyczną z tymi, dla których głównym polem działalności edukacyjnej jest przyroda i jej ochrona? Jak budować partnerstwa między szkołami a instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi oraz niezależnymi animatorami i artystami?

Inspiracją do wyboru tematu tegorocznej edycji organizowanej co roku przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki ogólnopolskiej konferencji dla nauczycieli, edukatorów i animatorów z cyklu „Sztuka edukacji” była prezentowana niedawno w galerii wystawa Joanny Rajkowskiej „Rhizopolis” i towarzyszący jej program edukacyjny. Rajkowska stworzyła scenografię do nieistniejącego filmu futurystycznego, którego bohaterami byli ludzie uciekający przed katastrofą i znajdujący schronienie w podziemnym mieście, pod korzeniami drzew. Wystawa łączyła fikcję z konkretną wiedzą i poprzez język sztuki zwracała uwagę na zależność człowieka i przyrody.

Przygotowując program edukacyjny towarzyszący wystawie, Zachęta zaprosiła do współpracy Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego. Element fikcji w postaci „Wieczorynek z podziemnego miasta” – cyklu wywodzących się z tradycji kultury opowieści zwracających uwagę na bliskość człowieka i przyrody – uzupełniony został konkretną wiedzą o drzewach i przyrodzie poprzez spacery prowadzone przez edukatorki z Ogrodu. Połączenie dwóch instytucji o różnych profilach działalności pozwoliło spojrzeć na problem ochrony przyrody i zmian klimatycznych w inny sposób niż dotychczas. Naturalnym rozwinięciem jest dla nas organizowana wspólnie konferencja „Sztuka edukacji – ekosystem przyszłości”, która odbędzie się w dniach 2–4 grudnia na żywo i online. Gospodarzem konferencji będzie Służewski Dom Kultury, instytucja skupiająca się w swoich działaniach m.in. na łączeniu edukacji przyrodniczej z działaniami artystycznymi i animacyjnymi, z ekologią wpisaną do zadań statutowych.

Wierzymy, że współpraca i łączenie wiedzy z różnych dziedzin może przynieść wiele pozytywnych zmian w edukacji, podobnie jak współpraca między nauczycielami różnych przedmiotów czy, szerzej, między szkołą a instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi bądź niezależnymi animatorami i artystami.

Program konferencji budujemy w oparciu o otwarty konkurs, w ramach którego nauczyciele, edukatorzy, animatorzy i artyści pracujący z dziećmi i młodzieżą mogą zgłaszać autorskie projekty. W tym roku szukamy projektów edukacyjnych, które:

  • pozwalają poprzez sztukę poznawać złożoność procesów zachodzących w przyrodzie
  • nawiązują do merytorycznych aspektów związanych z przyrodą, pogłębiają wiedzę, obalają mity
  • zwracają uwagę na elementy świata przyrody rzadziej przez nas dostrzegane
  • poszerzają świadomość na temat ekologii i zmian klimatycznych
  • budują bliską relację z przyrodą i pokazują, że jesteśmy jej częścią
  • zwracają uwagę na rolę sztuki, fikcji, przygody w tworzeniu relacji z przyrodą, a także w przepracowywaniu emocji i radzeniu sobie ze świadomością zmian klimatycznych
  • stosują różnorodne narzędzia edukacyjne dobrane adekwatnie do tematu i wyznaczonego celu
  • realizowane są w ramach współpracy szkół i instytucji kultury, organizacji pozarządowych, artystów lub niezależnych edukatorów
  • stanowią przykład nieszablonowego podejścia do edukacji kulturalnej i artystycznej
  • mają charakter autorskich, interdyscyplinarnych przedsięwzięć edukacyjno-kulturowych
  • zostały zrealizowane lub są na zaawansowanym etapie realizacji.

Projekty można zgłaszać do 24 października 2021 roku. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie: sztukaedukacji.zacheta.art.pl.

 

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie