fot. Adobe Stock

Opinie

Większość z rodziców najchętniej niczego nie odmawiałaby swoim dzieciom. Chcieliby im dać wszystko, na co ich stać. Wielu zadeklarowałby również, że jest w stanie oddać życie za swoje dzieci. Dzieje się tak, ponieważ słowo „tak” jest najprostszym symbolem miłości.

fot. Witold Kołodziejczyk

Opinie

Obserwując kłopoty wielu nauczycieli w skutecznym inspirowaniu uczniów do samorozwoju, przejęciu przez nich odpowiedzialności za własną naukę, ale też pomocy w lepszym rozumieniu siebie, swoich potrzeb, osobistego potencjału, motywowaniu ich do kierowania własnym rozwojem, dostrzegam ogromną rolę w świadomym budowaniu spójnych programów oddziaływań wychowawczych i systemowym działaniu całej szkolnej społeczności. Oto krótka historia...

fot. Fotolia.com

Badania

Co trzeci nastolatek spotkał się z mową nienawiści, a prawie 9% doświadczyło jej osobiście - wynika z badań EU Kids online 2018, prowadzonych pod kierownictwem prof. UAM Jacka Pyżalskiego w partnerstwie z Fundacją Orange. Mowa nienawiści i agresja stały się poważnym problemem.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Opinie

Wiadomość była elektryzująca. Czy zechciałbym wypowiedzieć się dla TVP Info w sprawie strajku nauczycieli?! Po krótkiej walce wewnętrznej przypomniałem sobie, że w sprawach zawodowych jestem apolityczny, i serdecznie zaprosiłem panią redaktor.

fot. Edunews.pl

Opinie

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” - jak mówił Heraklit. Dla Ewy Radanowicz zmiana jest stałym elementem pracy szkoły. O zmianie mówiła na Inspir@cjach wczesnoszkolnych 2019, ale także oprowadzając ambasadorów i nauczycieli szkół Wiosny Edukacji po swojej szkole w Radowie Małym. O zmianie mówili nam inni radowscy nauczyciele, a także nauczycielki z Bakałarzewa i Konstancina, które towarzyszyły Ewie Radanowicz w jej wystąpieniu „Fakty i mity o zmianach w szkole” podczas konferencji. To, co mówiły, można podsumować tym, że zmiana jest procesem, pracą i działaniem. By był to proces skuteczny, to musi być to zmiana z wizją końca.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Opinie

Spośród nieprzeliczonego mrowia oryginalnych idei i świetnych pomysłów dotyczących edukacji, jakie w ciągu ostatnich lat przemknęły przed moimi oczami, szczególnie za sprawą internetu, jedna propozycja posłuży dzisiaj jako punkt wyjścia do pedagogicznej refleksji. Zachowałem ją w pamięci ze względu na zarazem odkrywczy i obrazoburczy tytuł artykułu, sugerujący mianowicie, że popularne kolorowanki, czyli obrazki zawierające kontury do wypełniania, szkodzą dzieciom. I zachęcający, by wobec tego wyrzucić je do kosza.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

ICT / TIK

Wypowiedziana w dawnych czasach przez Konfucjusza prawda: „Powiedz mi a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić a zrozumiem” nabiera w czasach postępu technologicznego szczególnego znaczenia. Nasi uczniowie „obyci”, jak mogłoby się wydawać z nowymi technologiami, potrzebują przewodników, aby z nich mądrze korzystać.

Aplikacja Pszczółka to nowatorska aplikacja do nauki czytania przeznaczona dla uczniów szkół podstawowych. Ćwiczenia w aplikacji powstały we współpracy ze specjalistami z zakresu czytania i zaburzeń w uczeniu się. Pomaga w zdobywaniu umiejętności czytania, szczególnie dzieciom, u których pojawił się w tym zakresie problem (np. dzieciom z dysleksją). Pszczółka wspiera rozwój techniki czytania, rozumienie czytanego tekstu, pisanie początkowe i umiejętności fonologiczne. Różnorodność ćwiczeń i gier sprawia, że nauka odbywa się w formie zabawy.

domena publiczna - Pixabay.com

ICT / TIK

Nauczanie moim zdaniem jest sztuką inspirowania uczniów i odkrywania nowych „lądów” do rozwijania twórczego myślenia. Dlatego też chciałbym dzisiaj podzielić się z Wami kilkoma inspiracjami na kreatywne lekcje z wykorzystaniem komiksów i interaktywnych kostek opowieści.

fot. Learnetic SA

ICT / TIK

Praca jak każda inna? Powołanie? Więź z drugim człowiekiem? Poświęcenie? Kiedy zadaliśmy to pytanie logopedom i terapeutom z całej Polski, nie spodziewaliśmy się usłyszeć tak wielu wzruszających, a czasem też zabawnych odpowiedzi, które łączyło jedno – przypominały i uświadomiły, że jest to wymagające, bardzo potrzebne i odpowiedzialne zajęcie.

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

Zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu. To zawsze czas, w którym szczególnie bliska powinna być nam ta tematyka. Obserwujemy wzmożoną aktywność nauczycieli, wychowawców, edukatorów i rodziców. Wszystkie te działania mają jeden cel, by uświadamiać uczniów, ale i ich rodziców jak korzystać z Internetu, z nowoczesnych technologii, jak wyposażyć dzieci i młodzież w kompetencje cyfrowe bez narażania ich na niebezpieczeństwa związane z przebywaniem w sieci. Co robić, aby spopularyzować wśród uczniów bezpieczeństwo w sieci?

fot. Joanna Krzemińska

Innowacje w edukacji

Każda okazja jest dobra, by potraktować temat wielowymiarowo. A, że koniec półrocza, to czas podsumowań (również zachowania), przysłówki stopniowaliśmy dość nietypowo.

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

O ile tydzień temu nie udało mi się wystąpić w TVP Info, o tyle tym razem – wszystko na to wskazuje – zaistnieję przed kamerami Polsatu, a dokładniej kanału POLSAT Rodzina, w programie Mamma mia!. Zaproszono mnie do nagrania krótkiej rozmowy na temat „Jaki powinien być dobry nauczyciel?”. Czas – 10 minut, z czego część dla prowadzących, część dla przemiłej pani, która wspólnie ze mną gościła w studiu – dla mnie pozostało jakieś 3-4 minuty. Zbyt mało, żeby powiedzieć wszystko, co wydaje się istotne w temacie. Nie mam wszakże pretensji, bo wiedziałem, na co się piszę, i w ogóle rozmowa była super-sympatyczna (kto chce, niech sobie obejrzy - emisja w środę 20.03 o godz. 9.00 i 22.00)...

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

Niestety, muszę lojalnie uprzedzić, że nie rozwiązałem zawartej w tytule, największej chyba zagadki współczesnej polskiej oświaty. Nie podam więc w ostatecznej konkluzji żadnej wiarygodnej liczby godzin. Chciałbym jednak zaprosić Czytelników do refleksji na ten temat, co nie-nauczycielom może pomóc w zrozumieniu głębszej przyczyny obecnych belferskich protestów, a wszystkich zainteresowanych zainspirować w kwestii działań, jakie warto podjąć w przyszłości, by skutecznie zmierzyć się z niewątpliwym (moim zdaniem) kryzysem polskiej edukacji w ogóle, a pedagogicznej profesji w szczególności.

fot. Fotolia.com

Szkoły

Powstał pomysł, aby tworzyć klasy złożone z uzdolnionych matematycznie uczniów i klasy nieuzdolnione. Taka jest jedna z rekomendacji Najwyższej Izby Kontroli po badaniu kontrolnym dotyczącym nauczania matematyki w polskich szkołach.

fot. Joanna Przygocka

Nauczyciele

Na każdą konferencję idę z nadzieją, że usłyszę coś, co wzbogaci mój nauczycielski warsztat. Bywa, że wracam ze szkolenia tylko z jednym zdaniem, które mnie inspiruje i zmusza, żeby coś nowego na lekcji wypróbować.

CC-BY Edunews.pl - Szkoła Podstawowa w Mysiadle

Szkoły

Marzy nam się tworzenie szkoły jako społeczności razem uczącej się, rozwijającej, otwartej na potrzeby innych – pomyślmy o pokoju nauczycielskim. Tak – współpraca w szkole zaczyna się właśnie w pokoju nauczycielskim.

fot. G. Bakunowicz, Szkoła Edukacji

Nauczyciele

W zeszłym roku włoski sąd wyrokował w sprawie pewnego młodzieńca, który handlował narkotykami i dopuścił się jeszcze paru drobnych przestępstw. Uznał, że najwłaściwsze będzie wysłanie go na pieszą pielgrzymkę naprawczą do świętego Jakuba w Composteli w towarzystwie 68-letniego wychowawcy i bez telefonu komórkowego. Decyzję tę sporo osób w Polsce uznało za dowód głupoty sądu, co raz jeszcze pokazuje nam, że w skali europejskiej należymy do najbardziej punitywnych społeczeństw. Mamy przemożną skłonność do surowego karania, a polityczna ekspansja populistów tylko wzmacnia to nastawienie.

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

fot. Fotolia.com

Edytoriale

Tragiczna śmierć prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza mogłaby być stać się pewnym impulsem do zmiany w działalności wielu instytucji życia publicznego i mediów. Także dla szkolnictwa. Jaką lekcję powinny „odrobić” instytucje edukacyjne w związku z tą tragedią?

fot. Fotolia.com

Rady i inspiracje

Każdemu z nas zdarza się odkładać rzeczy na później. Nieraz wynika to z naszych priorytetów, sposobu organizacji pracy czy potrzeb. Kiedy jednak celowo odkładamy na później jakąś czynność wiedząc, że opóźnienie źle wpłynie na poziom wykonania zadania czy nasze samopoczucie, wtedy mówimy o prokrastynacji.

fot. Karol Pietrzyk

Przez życie

Gdy okazuje się, że twoje dziecko jest poważnie chore i ma specjalne potrzeby, żeby utrzymać się na powierzchni życia musisz zacząć intensywnie się uczyć. Jest to szczególnie ważne dla rodziców dziecka ze spektrum autyzmu. Trzeba zdobyć kompleksową wiedzę o tym, z czym zmaga się twoje dziecko i nauczyć się reagować na jego potrzeby, tak aby na każdym kroku móc go wspierać. Stajesz się domowym terapeutą, logopedą, pedagogiem specjalnym, dietetykiem, masażystą, specjalistą od integracji sensorycznej – żeby wymienić tylko te najważniejsze rzeczy. Opanowanie tylu nowych umiejętności w tak trudnym czasie może bardzo przytłaczać. Żeby jednak być w stanie pomóc dziecku, po prostu musisz to zrobić.

fot. Fotolia.com

Metody i narzędzia

Rozwiązywanie kolejnych zadań podczas lekcji bywa nudne. Szczególnie, gdy są to zadania na ten sam temat i rozwiązywane indywidualnie. W tym wpisie przedstawię cztery techniki uatrakcyjnienia procesu rozwiązywania zadań na lekcji. Przedstawię je na przykładzie lekcji matematyki, ale można je zastosować na każdym innym przedmiocie. Są bardzo proste i nie wymagają dużego przygotowania.

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • TIK-owe plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gry symulacyjne rozwijają przedsiębiorczość

Narzędzia
Typografia
gry w edukacjiGra symulacyjna to jedna z dobrych metod rozwijania przedsiębiorczości. Pozwala sprawdzić swoje decyzje w różnych warunkach, bez straty pieniędzy przy realizacji nietrafionych scenariuszy rozwoju własnego biznesu. Rozgrywki prowadzone przez internet przyciągają coraz więcej młodzieży i pozwalają w praktyce przetestować wiedzę teoretyczną nabytą w szkole.
 
Międzynarodowa organizacja studencka AIESEC przygotowała na początku kwietnia dwudniową konferencję pod nazwą "Secret of Success". W ramach wydarzenia studenci warszawskich uczelni uczestniczyli w panelach dyskusyjnych poświęconych różnorodnym aspektom rozwoju przedsiębiorczości młodych ludzi w Polsce i na świecie.

Wiele osób przyszło z ciekawości. Przyszli (miejmy nadzieję) przedsiębiorcy lub pracownicy przedsiębiorstw zapoznawali się między innymi z teorią dotyczącą techniki analitycznej SWOT, która jest jedną z podstaw działania w biznesie.

Nie obyło się także bez praktycznych warsztatów z wykorzystaniem popularnej symulacji biznesowej Farmersi.pl. Uczestnicy zostali podzieleni na grupy i mieli za zadanie dokonać analizy SWOT swojej własnej firmy - farmy na Dzikim Zachodzie oraz podjąć decyzje inwestycyjne (mieli jedynie osiem minut na każdą turę). Emocji dodawała interaktywność warsztatu, gdyż trzeba było uwzględnić możliwe decyzje innych uczestników, wpływające na wspólny rynek.

Nie minął nawet tydzień i w drugim krańcu Polski miał miejsce inny studencki projekt wykorzystujący tą samą symulację ekonomiczną do promowania przedsiębiorczości. 15 kwietnia w Akademii Ekonomicznej w Katowicach odbył się finał turnieju ekonomicznego organizowanego przez grupę studencką Paneuropa. Był on zwieńczeniem miesięcznych rozgrywek internetowych w ramach projektu „Sztuka Handlu Efektywnego”.
 
gry w edukacjiEfekty symulacji były różne - jednym udało się zrobić lepszy interes – innym... no cóż. „Nasza symulacja biznesowa Farmersi.pl to prosty przykład na to, jak wykorzystać wiedzę ekonomiczną w praktyce i uczyć studentów przedsiębiorczości, nie tracąc jednocześnie pieniędzy na nietrafione pomysły biznesowe.” - mówi Tomasz Smieszkoł, prelegent na konferencji i jednocześnie twórca i pomysłodawca interaktywnej Farmersi.pl „Dzisiaj w trakcie warsztatów mieliśmy kilku bankrutów - na szczęście tylko wirtualnych, ale dało się zauważyć, że nasi wirtualni inwestorzy często zapominają, że oprócz dobrej analizy danych rynkowych występuje jeszcze element współzawodnictwa oraz zdarzenia losowe - obecne w realnym biznesie. Nasza interaktywna symulacja Farmersi.pl również to uwzględnia. Myślę, że to zaskoczyło kilka osób. Według mnie zasada jest prosta - chcesz być pilotem - naucz się latać na różnych maszynach, używając najpierw symulatorów, potem realnych maszyn. Tak samo w biznesie - chcesz zarabiać - sprawdź czy potrafisz, początkowo na symulatorze, a potem w realnym biznesie. Zapewniam, że porażka wirtualna jest znacznie mniej bolesna.”
 
Dzięki internetowi, nowym technologiom i narzędziom pomagającym prowadzić biznes oraz coraz bogatszej ofercie gier strategicznych i ekonomicznych młodzi ludzie mogą rozpoczynać pierwsze kroki w biznesie będąc do tego całkiem nieźle przygotowanym. Oczywiście gry symulacyjne nie do końca będą w stanie oddać wszystkie warunki, w jakich przyjdzie prowadzić własną działalność gospodarczą, ale na pewno uświadamiają wiele praw działających na rynku i sprawiają, że popełniamy mniej błędów. A jak wiadomo uczenie się na błędach jest bardzo dobre, choć też dość kosztowne. Gry takie jak Farmersi.pl powinny być na porządku dziennym na wszystkich kierunkach kształcenia, które mają do czynienia z nauką prowadzenia własnego biznesu, a nie zaszkodziłoby, gdyby były wykorzystywane również w gimnazjum czy w szkole ponadgimnazjalnej.
 
(Źródło: Farmersi.pl, opr. własne)