Większość z rodziców najchętniej niczego nie odmawiałaby swoim dzieciom. Chcieliby im dać wszystko, na co ich stać. Wielu zadeklarowałby również, że jest w stanie oddać życie za swoje dzieci. Dzieje się tak, ponieważ słowo „tak” jest najprostszym symbolem miłości.

Obserwując kłopoty wielu nauczycieli w skutecznym inspirowaniu uczniów do samorozwoju, przejęciu przez nich odpowiedzialności za własną naukę, ale też pomocy w lepszym rozumieniu siebie, swoich potrzeb, osobistego potencjału, motywowaniu ich do kierowania własnym rozwojem, dostrzegam ogromną rolę w świadomym budowaniu spójnych programów oddziaływań wychowawczych i systemowym działaniu całej szkolnej społeczności. Oto krótka historia...

Co trzeci nastolatek spotkał się z mową nienawiści, a prawie 9% doświadczyło jej osobiście - wynika z badań EU Kids online 2018, prowadzonych pod kierownictwem prof. UAM Jacka Pyżalskiego w partnerstwie z Fundacją Orange. Mowa nienawiści i agresja stały się poważnym problemem.

Wiadomość była elektryzująca. Czy zechciałbym wypowiedzieć się dla TVP Info w sprawie strajku nauczycieli?! Po krótkiej walce wewnętrznej przypomniałem sobie, że w sprawach zawodowych jestem apolityczny, i serdecznie zaprosiłem panią redaktor.

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” - jak mówił Heraklit. Dla Ewy Radanowicz zmiana jest stałym elementem pracy szkoły. O zmianie mówiła na Inspir@cjach wczesnoszkolnych 2019, ale także oprowadzając ambasadorów i nauczycieli szkół Wiosny Edukacji po swojej szkole w Radowie Małym. O zmianie mówili nam inni radowscy nauczyciele, a także nauczycielki z Bakałarzewa i Konstancina, które towarzyszyły Ewie Radanowicz w jej wystąpieniu „Fakty i mity o zmianach w szkole” podczas konferencji. To, co mówiły, można podsumować tym, że zmiana jest procesem, pracą i działaniem. By był to proces skuteczny, to musi być to zmiana z wizją końca.

Spośród nieprzeliczonego mrowia oryginalnych idei i świetnych pomysłów dotyczących edukacji, jakie w ciągu ostatnich lat przemknęły przed moimi oczami, szczególnie za sprawą internetu, jedna propozycja posłuży dzisiaj jako punkt wyjścia do pedagogicznej refleksji. Zachowałem ją w pamięci ze względu na zarazem odkrywczy i obrazoburczy tytuł artykułu, sugerujący mianowicie, że popularne kolorowanki, czyli obrazki zawierające kontury do wypełniania, szkodzą dzieciom. I zachęcający, by wobec tego wyrzucić je do kosza.

Wypowiedziana w dawnych czasach przez Konfucjusza prawda: „Powiedz mi a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić a zrozumiem” nabiera w czasach postępu technologicznego szczególnego znaczenia. Nasi uczniowie „obyci”, jak mogłoby się wydawać z nowymi technologiami, potrzebują przewodników, aby z nich mądrze korzystać.

Aplikacja Pszczółka to nowatorska aplikacja do nauki czytania przeznaczona dla uczniów szkół podstawowych. Ćwiczenia w aplikacji powstały we współpracy ze specjalistami z zakresu czytania i zaburzeń w uczeniu się. Pomaga w zdobywaniu umiejętności czytania, szczególnie dzieciom, u których pojawił się w tym zakresie problem (np. dzieciom z dysleksją). Pszczółka wspiera rozwój techniki czytania, rozumienie czytanego tekstu, pisanie początkowe i umiejętności fonologiczne. Różnorodność ćwiczeń i gier sprawia, że nauka odbywa się w formie zabawy.

Nauczanie moim zdaniem jest sztuką inspirowania uczniów i odkrywania nowych „lądów” do rozwijania twórczego myślenia. Dlatego też chciałbym dzisiaj podzielić się z Wami kilkoma inspiracjami na kreatywne lekcje z wykorzystaniem komiksów i interaktywnych kostek opowieści.

Praca jak każda inna? Powołanie? Więź z drugim człowiekiem? Poświęcenie? Kiedy zadaliśmy to pytanie logopedom i terapeutom z całej Polski, nie spodziewaliśmy się usłyszeć tak wielu wzruszających, a czasem też zabawnych odpowiedzi, które łączyło jedno – przypominały i uświadomiły, że jest to wymagające, bardzo potrzebne i odpowiedzialne zajęcie.

Zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu. To zawsze czas, w którym szczególnie bliska powinna być nam ta tematyka. Obserwujemy wzmożoną aktywność nauczycieli, wychowawców, edukatorów i rodziców. Wszystkie te działania mają jeden cel, by uświadamiać uczniów, ale i ich rodziców jak korzystać z Internetu, z nowoczesnych technologii, jak wyposażyć dzieci i młodzież w kompetencje cyfrowe bez narażania ich na niebezpieczeństwa związane z przebywaniem w sieci. Co robić, aby spopularyzować wśród uczniów bezpieczeństwo w sieci?

Każda okazja jest dobra, by potraktować temat wielowymiarowo. A, że koniec półrocza, to czas podsumowań (również zachowania), przysłówki stopniowaliśmy dość nietypowo.

O ile tydzień temu nie udało mi się wystąpić w TVP Info, o tyle tym razem – wszystko na to wskazuje – zaistnieję przed kamerami Polsatu, a dokładniej kanału POLSAT Rodzina, w programie Mamma mia!. Zaproszono mnie do nagrania krótkiej rozmowy na temat „Jaki powinien być dobry nauczyciel?”. Czas – 10 minut, z czego część dla prowadzących, część dla przemiłej pani, która wspólnie ze mną gościła w studiu – dla mnie pozostało jakieś 3-4 minuty. Zbyt mało, żeby powiedzieć wszystko, co wydaje się istotne w temacie. Nie mam wszakże pretensji, bo wiedziałem, na co się piszę, i w ogóle rozmowa była super-sympatyczna (kto chce, niech sobie obejrzy - emisja w środę 20.03 o godz. 9.00 i 22.00)...

Niestety, muszę lojalnie uprzedzić, że nie rozwiązałem zawartej w tytule, największej chyba zagadki współczesnej polskiej oświaty. Nie podam więc w ostatecznej konkluzji żadnej wiarygodnej liczby godzin. Chciałbym jednak zaprosić Czytelników do refleksji na ten temat, co nie-nauczycielom może pomóc w zrozumieniu głębszej przyczyny obecnych belferskich protestów, a wszystkich zainteresowanych zainspirować w kwestii działań, jakie warto podjąć w przyszłości, by skutecznie zmierzyć się z niewątpliwym (moim zdaniem) kryzysem polskiej edukacji w ogóle, a pedagogicznej profesji w szczególności.

Powstał pomysł, aby tworzyć klasy złożone z uzdolnionych matematycznie uczniów i klasy nieuzdolnione. Taka jest jedna z rekomendacji Najwyższej Izby Kontroli po badaniu kontrolnym dotyczącym nauczania matematyki w polskich szkołach.

Na każdą konferencję idę z nadzieją, że usłyszę coś, co wzbogaci mój nauczycielski warsztat. Bywa, że wracam ze szkolenia tylko z jednym zdaniem, które mnie inspiruje i zmusza, żeby coś nowego na lekcji wypróbować.

Marzy nam się tworzenie szkoły jako społeczności razem uczącej się, rozwijającej, otwartej na potrzeby innych – pomyślmy o pokoju nauczycielskim. Tak – współpraca w szkole zaczyna się właśnie w pokoju nauczycielskim.

W zeszłym roku włoski sąd wyrokował w sprawie pewnego młodzieńca, który handlował narkotykami i dopuścił się jeszcze paru drobnych przestępstw. Uznał, że najwłaściwsze będzie wysłanie go na pieszą pielgrzymkę naprawczą do świętego Jakuba w Composteli w towarzystwie 68-letniego wychowawcy i bez telefonu komórkowego. Decyzję tę sporo osób w Polsce uznało za dowód głupoty sądu, co raz jeszcze pokazuje nam, że w skali europejskiej należymy do najbardziej punitywnych społeczeństw. Mamy przemożną skłonność do surowego karania, a polityczna ekspansja populistów tylko wzmacnia to nastawienie.

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

Tragiczna śmierć prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza mogłaby być stać się pewnym impulsem do zmiany w działalności wielu instytucji życia publicznego i mediów. Także dla szkolnictwa. Jaką lekcję powinny „odrobić” instytucje edukacyjne w związku z tą tragedią?

Każdemu z nas zdarza się odkładać rzeczy na później. Nieraz wynika to z naszych priorytetów, sposobu organizacji pracy czy potrzeb. Kiedy jednak celowo odkładamy na później jakąś czynność wiedząc, że opóźnienie źle wpłynie na poziom wykonania zadania czy nasze samopoczucie, wtedy mówimy o prokrastynacji.

Gdy okazuje się, że twoje dziecko jest poważnie chore i ma specjalne potrzeby, żeby utrzymać się na powierzchni życia musisz zacząć intensywnie się uczyć. Jest to szczególnie ważne dla rodziców dziecka ze spektrum autyzmu. Trzeba zdobyć kompleksową wiedzę o tym, z czym zmaga się twoje dziecko i nauczyć się reagować na jego potrzeby, tak aby na każdym kroku móc go wspierać. Stajesz się domowym terapeutą, logopedą, pedagogiem specjalnym, dietetykiem, masażystą, specjalistą od integracji sensorycznej – żeby wymienić tylko te najważniejsze rzeczy. Opanowanie tylu nowych umiejętności w tak trudnym czasie może bardzo przytłaczać. Żeby jednak być w stanie pomóc dziecku, po prostu musisz to zrobić.

Rozwiązywanie kolejnych zadań podczas lekcji bywa nudne. Szczególnie, gdy są to zadania na ten sam temat i rozwiązywane indywidualnie. W tym wpisie przedstawię cztery techniki uatrakcyjnienia procesu rozwiązywania zadań na lekcji. Przedstawię je na przykładzie lekcji matematyki, ale można je zastosować na każdym innym przedmiocie. Są bardzo proste i nie wymagają dużego przygotowania.

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • TIK-owe plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Nagraj film, odkryj nano-świat

Narzędzia
Typografia

Coraz mniejsze urządzenia potrafią coraz więcej. A to dopiero początek miniaturyzacji, która może przyczynić się do dynamicznego rozwoju nauki i technologii, nowych odkryć, które dotychczas pozostawały poza możliwościami człowieka. Nanonauka i nanotechnologia rozwijają się szybko – uczniowie powinni dowiedzieć się o nich więcej.Time for nano project

Zainteresowanie uczniów nano-światem może się zwiększyć dzięki ciekawym inicjatywom edukacyjnym. Trwa właśnie międzynarodowy projekt Czas na Nano. Filmy do 1 czerwca można umieszczać w serwisie You Tube – w kanale TimeForNano. Autorzy najlepszych filmów z Polski wezmą udział w zawodach międzynarodowych.

Nie dłuższy niż czterominutowy film może przedstawiać naukowy i nienaukowy punkt widzenia, związany z korzyściami i ryzykiem, jakie niosą ze sobą badania nad technologiami nanometrycznymi. Fabuła przesłanego filmu, animacji czy zdjęć powinna dotyczyć przynajmniej jednego z pięciu tematów:

  • Nanoboty w twoim ciele
  • Nano i bezpieczeństwo - naprawianie czy szkodzenie światu?
  • Świat otagowany?
  • Nano i konsumenci - co możesz otrzymać, jeśli cię na to nie stać?
  • Jakie nano-moce chciałbyś posiadać i dlaczego?

W konkursie mogą wziąć udział uczniowie szkół średnich i gimnazjów z wybranych krajów Unii Europejskiej oraz z Turcji. Po eliminacjach na szczeblu krajowym, dwie wybrane prace wezmą udział w konkursie międzynarodowym. Jedna z nich zostanie wyłoniona przez jury, druga przez internautów oddających swój głos na konkretny film umieszczony w serwisie YouTube.

12 czerwca 2010 roku, podczas Pikniku Naukowego, organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik i Polskie Radio, w namiocie Klubu Młodego Odkrywcy odbędzie się pokaz wszystkich nadesłanych filmów, ze specjalnym wyróżnieniem tych zespołów, które zwyciężą eliminacje krajowe i zakwalifikują się do konkursu międzynarodowego. Krajowi zwycięzcy wybrani przez publiczność i jury otrzymają po 700 euro. Na zwycięzcę szczebla międzynarodowego czeka nagroda pieniężna w wysokości 900 euro.

Konkurs "Czas na Nano", to jedna z propozycji skierowanych do uczniów gimnazjów działających w sieci Klubu Młodych Odkrywców, koordynowanej przez Centrum Nauki Kopernik.

Podczas zajęć w Klubach Młodego Odkrywcy uczniowie eksperymentują i prowadzą własne badania dotyczące różnych problemów naukowych. Nauczyciele mają dostęp do sprawdzonych pomysłów na ciekawe lekcje, mogą nawiązywać kontakty z Klubami w innych szkołach i miejscowościach, wymieniać się materiałami edukacyjnymi, a także planować wspólne przedsięwzięcia. Pierwsze Kluby Młodego Odkrywcy powstały w Polsce w latach 2002-2005 w ramach projektu realizowanego przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe.

Każdy zespół, który nakręci film otrzyma Nano Box, który obejmuje 9 ćwiczeń wprowadzających do dziedziny nanotechnologii: Ile masz wzrostu w nanometrach?; Rozcieńczanie; Sonda magnetyczna; Piłka Buckiego; Ferrofluid; Magiczny piasek; Materiał hydrofobowy; Preparat przeciwmgielny i Metal z pamięcią.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. red.)