(Od)ważne słowa, czyli szkolne zmiany, które zaczynają się w języku

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy język jedynie opisuje rzeczywistość? Zgodnie z koncepcją językowego obrazu świata jest inaczej: język kształtuje to, jak myślimy o świecie, a nasz sposób myślenia wpływa na rzeczywistość. Ta z kolei oddziałuje na język – to wzajemna relacja. Dlatego tak ważna jest nasza świadomość, jak ten układ działa. Dzięki temu możemy nie krzywdzić siebie ani innych ludzi.

Pomaga nam w tym język włączający, który zauważa różnorodność, unika stereotypów, nie redukuje i jest dostępny. Język, który dostrzega osoby i dba o to, aby każda znalazła w nim odzwierciedlenie i czuła się dzięki niemu dobrze. Język, który jest uważny na drugiego człowieka. Język, który jest w procesie ciągłej zmiany.

Nauczycielka i nauczyciel nie muszą tego języka nauczać – mogą po prostu być dobrym wzorem. Czasami wystarczy wprowadzić drobne zmiany, aby wzmacniać uczniów i uczennice, np. zamiast „udało ci się” powiedzieć „zrobiłeś to”. Od czego zacząć oraz na co zwracać uwagę? O tym więcej w nagraniu z mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Katarzyna Radzikowska jest trenerką, facylitatorką i redaktorką. Zajmuje się międzykulturowością, różnorodnością społeczną i inkluzywnością. Dba o dobry język w organizacjach i firmach – pomaga sprawić, żeby komunikaty były przejrzyste i przyjazne. Wierzy, że wszystko zaczyna się od języka, i ma na to dowody. Trenerka Fundacji Szkoła z Klasą (program Razem w Klasie), członkini Stowarzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych i współzałożycielka grupy trenerskiej "Jak w zegarku".