Konsumpcja treści cyfrowych

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy jesteśmy konsumentami, powinniśmy zwracać uwagę na zmieniające się prawa i obowiązki sprzedawców i kupujących. W tym roku Europejski Dzień Konsumenta jest obchodzony w Unii Europejskiej 16 marca. Podczas wydarzeń organizowanych w krajach członkowskich dyskusja będzie się toczyć wokół nowych trendów w konsumpcji, w tym szczególnie rosnącej liczbie transakcji w internecie i kupowaniu treści cyfrowych. Portal edukacyjny ConsumerClassroom.eu zaprasza w związku z tym młodzież szkolną do udziału w ciekawym konkursie.

Co roku portal Consumer Classroom zaprasza młodzież ze szkół ponadpodstawowych w krajach UE do udziału w ogólnoeuropejskim konkursie międzyszkolnym. W tym roku tematem konkursu jest konsumpcja treści cyfrowych.

Treści cyfrowe przenikają dziś wszelkie dziedziny życia. Uczniowie mają łatwy dostęp do bezpłatnych i płatnych produktów online, szczególnie muzyki, filmów, książek elektronicznych oraz gier. Problem bezpieczeństwa podczas użytkowania i kupowania treści cyfrowych obejmuje różnorodne zagadnienia, takie jak ochrona danych osobowych, skutki legalnego i nielegalnego korzystania z tych treści, podatność młodych konsumentów na zagrożenia w sieci.

Jeśli macie pomysł na ciekawy projekt i chcielibyście go zrealizować ze szkołą z innego kraju UE (warunek konieczny), ten konkurs może być dla was początkiem dobrej i twórczej współpracy. Termin nadsyłania projektów na konkurs upływa 24 kwietnia 2015 r.

Uczestnicy konkursu z Polski i klasa partnerska z innego kraju UE muszą określić, które aspekty treści cyfrowych będą badane. Wystarczy przesłać lekcję interaktywną, stronę internetową, film lub scenkę, które włączają również młodzież z klasy partnerskiej, a dotyczą tematu „młodzież korzystająca z treści cyfrowych”. To niepowtarzalna okazja do wykazania się kreatywnością.

Każde zgłoszenie musi zawierać:

  • listę uczestników projektu (nauczycieli i uczniów),
  • krótki opis projektu (w języku angielskim),
  • krótki opis współpracy prowadzonej w ramach projektu oraz stosowanych narzędzi (w języku angielskim),
  • interaktywny element ilustrujący kluczowe przesłanie projektu, np.: film(y), lekcję multimedialną,
  • krótkie podsumowanie działań promujących projekt (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych, kontaktów z mediami lokalnymi lub działań promocyjnych w szkołach).

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w dniu 29 maja 2015 r.

Nagrodą główną w konkursie jest wycieczka do Brukseli dla zespołu projektowego, połączona ze zwiedzaniem i wizytą w głównych instytucjach Unii Europejskiej. Zwycięski projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Consumer Classroom.

Więcej informacji o konkursie na stronie ConsumerClassroom.eu (w języku polskim). Aby zgłosić pracę konkursową, nauczyciel powinien zarejestrować swoje konto w portalu.

***

Consumer Classroom to stworzony przez Komisję Europejską portal społecznościowy dla nauczycieli z całej UE, zawierający wysokiej jakości zasoby edukacyjne oraz interaktywne narzędzia, umożliwiające młodzieży w wieku 12-18 lat nabywanie praktycznych umiejętności konsumenckich potrzebnych w życiu. Strona jest finansowana ze środków UE i ma na celu stymulowanie rozwoju edukacji konsumenckiej w szkołach ponadpodstawowych oraz kształtowanie odpowiednich postaw konsumenckich młodzieży. 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).