Edukacja 2050

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stephen Downes, kanadyjski wizjoner i badacz najnowszych trendów w globalnej edukacji zamieścił w sieci swoją nową prezentację, w której zastanawia się, jak jego zdaniem będzie wyglądało uczenie się w 2050 roku.  Zawarł w niej swoją wizję procesu edukacji opartą na technologiach i odkryciach, które już nabierają znaczenia w nauczaniu (np. sieci semantyczne, społeczności uczących się, kreatywne nauczanie i praktyczne podejście do wiedzy). PHOTO: SXC.HU

Poniżej prezentujemy angielską wersję prezentacji, zaś w tekście poniżej próbujemy opisać niektóre spostrzeżenia autora w oparciu o jego wypowiedzi z innych źrodeł. Choć to tylko kilkanaście ubogich w słowa slajdów, wizję „innej” edukacji, niż ta, do której przywykliśmy, daje się łatwo zauważyć.

Niniejsza prezentacja powinna przede wszystkim skłaniać do myślenia o edukacji w innym ujęciu niż w dominujących dotychczas koncepcjach XIX-XX wiecznych. Powinniśmy uruchomić naszą wyobraźnię (i fantazję) i zastanowić się, w jakim kierunku rozwój technologiczny może popchnąć edukację - tak w wymiarze powszechnym, jak i osobistym. Spróbujmy zatem sięgnąć do przyszłości edukacji...

Slajd 2: Co nas czeka?

Slajd 3: Wszystkie obiekty będą potrafiły komunikować się z ludźmi i wyjaśnić, czym są…

Slajd 4: a także będą potrafiły wyjaśnić (nauczyć?) w jaki sposób, należy z nimi postępować.

Slajd 5: Sieć przestanie być siecią pasywną, stanie się siecią dynamiczną, której poszczególne elementy będą się ze sobą komunikowały – będzie to sieć , która będzie wiedzieć (czyli będzie zasobem wiedzy, który może dzielić się wiedzą z człowiekiem).

Slajd 6: Nauczanie będzie ustawicznym procesem opartym przede wszystkim na dzieleniu się wiedzą przez ludzi bez względu na wiek i etap kształcenia.

Slajd 7: Kim będzie osoba ucząca się?

Slajd 8: Kimś, dla kogo ważne będą przede wszystkim trzy procesy: komunikacja (język), logiczne myślenie oraz uczenie się.

Slajd 9: Znaczenie będzie miała znów umiejętność prowadzenia dyskusji i odpowiedniej argumentacji (retoryka).

Slajd 10: Będziemy w pełni świadomi, że uczymy się i myślimy (logicznie) dla siebie.

Slajd 11: Uczenie się będzie strumieniem (wiedza praktyczna, często aktualizowana i odnawiana), nie zaś tworzeniem zamkniętego zasobu, z którego korzystamy przez całe życie. Istotą procesu edukacji będzie akceptacja zmiany i umiejętność szybkiego przyswajania sobie nowej wiedzy potrzebnej do funkcjonowania w życiu.

Slajd 12: Jak będziemy się uczyć?

Slajd 13: Ponieważ otoczenie będzie się stale i szybko się zmieniać, zmieniać będą  się również obiekty (narzędzia), z których będziemy korzystać (w procesie nauczania będziemy dokonywać stałej analizy przydatności poszczególnych narzędzi).

Slajd 14: Każdy z nas będzie tworzył własny schemat sieci osób i narzędzi pomocnych w procesie edukacji, z którego będzie na bieżąco korzystał.

Slajd 15: Będziemy żyć, aby tworzyć i tworzyć, aby żyć. Uczyć się będziemy przede wszystkim umiejętności praktycznych, po to, aby móc swobodnie działać w zmieniającej się rzeczywistości.

Slajd 16: Będziemy mogli tworzyć osobiste światy w różnych innych światach.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)