Jak uczyć online społeczno-emocjonalnych umiejętności?

fot. Adobe Stock

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy powinniśmy zajmować się teraz umiejętnościami społeczno-emocjonalnymi uczniów. Czy jest to w ogóle możliwe, gdy całą energię poświęcamy nauce ujętej w programie szkolnym? Trudna sytuacja uczniów wymaga, może jak nigdy wcześniej, właśnie tych umiejętności. Kluczowe znaczenie ma umiejętność radzenia sobie z lękiem. Jeśli uczniowie czują, że nie mają kontroli nad swoją przyszłością to, czują się niepewni i to dominuje ich myślenie i nie maja przestrzeni na uczenie się.

Co może zrobić nauczyciel teraz dla kształcenia u uczniów umiejętności społecznych i emocjonalnych? 6 pomysłów dla nauczycieli:

Zachęcanie do spojrzenia z dystansu

Nauczyciel może zachęcać uczniów, aby przestali myśleć tylko o sobie, a zamiast tego zadawali sobie pytania typu: „Co mogę zrobić dla mojego przyjaciela, który martwi się sytuacją pandemii?”; „Co mógłbym mu powiedzieć?”; „Czy to, co powiem pomoże mojemu przyjacielowi?”

Chodzi o to, aby uczniowie zaczęli myśleć o innych, a nie byli skupieni tylko na sobie i swoim problemie.

Poświęcenie czasu na rozmowę z uczniami

Nauczyciel może okazywać uczniom, że mu na nich zależy. Może przesyłać uczniom notatki, listy, a w czasie porannych lekcji znajdywać czas na pytanie uczniów, co się u nich dzieje. Nauczyciele młodszych uczniów często czytają im na głos książki online. W czytanych książkach odwołują się do uczuć bohaterów.

Ze starszymi uczniami można omawiać życie w czasie pandemii i decyzje, jakie są podejmowane przez polityków oraz to, jak te decyzje wpływają na losy ludzi.

Pokazywanie, że można przyczynić się do zmniejszenia ryzyka

Wiadomo, że młode osoby przechodzą Covid19 łagodniej, Ale w dalszym ciągu mogą zarażać innych. Można na to uczulać uczniów, rekomendować im mycie rąk, aby nie roznosić wirusa wśród starszych osób. Propagować obywatelską postawę.

Dobrze, jeśli uczniowie zrozumieją, że ich działania i wybory wpływają też na innych.

Budowanie wspólnoty

Mimo, że uczniowie są daleko od siebie, można budować poczucie wspólnoty i przynależności do społeczności klasy szkolnej.

Ważne jest, aby zachować tradycje. Jeśli klasa kultywowała jakieś zwyczaje klasowe, to warto je teraz kontynuować. To daje poczucie stabilności.

Warto nadal budować wspierające środowisko uczniów w wirtualnej klasie.

Można na przykład:

  • zaproponować uczniom zrobienie zdjęć w specjalnych okolicznościach (np. wszyscy w zielonych skarpetkach) i podzielenie się zdjęciami na platformie internetowej.
  • zamieścić zdjęcia uczniów z dzieciństwa z poleceniem odgadnięcia, kto jest kto.
  • zaproponować uczniom nagrywanie filmów dla kolegów i koleżanek z klasy. Takie filmy mogą być przekazywane uczniom, którzy nie mają dostępu do internetu, np. przez telefon komórkowy. Wtedy stanowią dla nich dodatkowe wsparcie. Do takich akcji dobrze, gdy dołączy się nauczyciel.

Ćwiczenia na własną rękę

Istnieją ćwiczenia, które uczniowie mogą wykonywać sami. Mogą na przykład wykonać proste ćwiczenia oddechowe. Odpowiednie propozycje ćwiczeń (np. takich, które są pomocne w wyrażaniu emocji) można znaleźć w Internecie i polecać uczniom linki.

Rozmowa z uczniami na temat sytuacji na świecie

Ważne są rozmowy z uczniami o tym, co dzieje się teraz na świecie, ale nie powinno się ich przytłaczać zbyt wieloma informacjami i nie powiększać ich strachu o przyszłość. Szczególnie dlatego, że nie ma sprawdzonych prognoz w sprawie przyszłości.

W sytuacji izolacji mamy o wiele mniej narzędzi radzenia sobie ze stresem. Uczniowie na pewno martwią się o przyszłość i nie ma potrzeby ich dodatkowo straszyć.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem How to teach social emotional learning when students aren't in schools z EdWeek.org.