Jak technologia wpływa na uczenie

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZnany producent komputerów, firma Lenovo rozpoczyna realizację światowego programu badawczego, chcąc sprawdzić rzeczywisty wpływ nowoczesnych technologii na edukację na różnych etapach kształcenia i w edukacji pozaszkolnej. Rezultaty badań mają służyć poprawie efektywności nauczania z wykorzystaniem popularnych urządzeń mobilnych XXI wieku.
 
Pomimo, że coraz więcej instytucji wykorzystuje nowoczesne urządzenia takie jak na przykład laptopy, materiały multimedialne, tablice interaktywne, brakuje aktualnych i głębokich danych, z których można byłoby wnioskować o efektywności procesu kształcenia i o środowisku edukacyjnym. Brak takich danych utrudniał do tej pory przekonanie nauczycieli do stosowania metod nauczania z wykorzystaniem technologii komunikacyjno-informacyjnej i edukacyjnej.

Projekt może przynieść wiele korzyści użytkownikom nowoczesnych technologii edukacyjnych, zaś jednym z planowanych działań jest wybranie i wypromowanie najlepszych praktyk na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, co pozwoli poprawić jakość kształcenia w wielu typach instytucji edukacyjnych.

W realizację projektu zaangażowane są trzy podmioty: Uniwersytet Północnej Karoliny, Student Global Leadership Institute ze Szkoły Punahou w Honolulu (Hawaje) i Tiger Woods Learning Center z Kaliforni. Program będzie realizowany również we współpracy technicznej z Microsoft i Intelem, co ma dać gwarancję, że technologie zostaną użyte w efektywny sposób. W ramach projektu zaplanowano realizację różnorodnych zajęć pozalekcyjnych w wybranych szkołach (od klasy 5 do 12), obejmujące forensic science, robotykę, inżynierię, astronautykę, produkcję filmów wideo, czy nawet biologię morską.

Chociaż każdy z planowanych projektów badawczych dotyczyć będzie różnych etapów edukacji, przyjęto wspólne założenia badawcze i sposób mierzenia rezultatów projektu. W ramach programu przeprowadzone zostaną zarówno badania ilościowe, jak i jakościowe. Ich realizacja potrwa minimum trzy lata, zaś wyniki będą na bieżąco publikowane w raportach badawczych.

„Widzimy to działanie jako próbę stworzenia mapy technologii edukacyjnych – listy rekomendacji dla publicznych i prywatnych instytucji edukacyjnych K-20.“ – mówi Michael Schmedlen, dyrektor programów edukacyjnych w Lenovo. „Wierzymy, że technologie, jeśli są właściwie wdrażane w szkołach i z jasno zdefiniowanymi celami, mogą być korzystne i wzbogacające proces kształcenia.“

Inicjatywa Lenovo zasługuje na uwagę ze względu na szerokie podejście badawcze do nowych technologii w systemie edukacji. W zasadzie takie badania powinny być prowadzone również na poziomie narodowym przez publiczne instytucje edukacyjne odpowiedzialne za projektowanie procesu kształcenia. W warunkach polskich brakuje takich opracowań, stąd też z takich badań, jak te prowadzone przez Lenovo, trzeba będzie wyciągać wnioski pod kątem planowania wykorzystania nowych technologiach w polskich szkołach.

(Źródło: eSchoolNews)