Sidebar

14
Śr, Maj

Czy chce nam się szkolić?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat wokół nas zmienia się dość dynamicznie. W perspektywie dekady wstecz można spostrzec wiele zmian, które wpływają istotnie na nasze życie społeczne i zawodowe. W tym ciągle zmieniającym się świecie, zdobywanie nowych kompetencji, oduczanie się "starego" i uczenie na nowo w celu uzyskania przynajmniej podstawowego poziomu kompetencji - wydają się naturalne i szczególnie istotne dla osób dorosłych na rynku pracy. Ale czy faktycznie tak łatwo przychodzi nam kształcenie? Z badań Eurostatu wynika, że dorośli Polacy raczej nie są w tym uczeniu się przez całe życie "przodownikami" na tle innych społeczeństw naszego kontynentu.

Unia Europejska zbiera dane statystyczne dotyczące kształcenia dorosłych w UE z dwóch źródeł: badania siły roboczej (LFS) i uzupełniającym go badaniem dotyczącym edukacji dorosłych (AES). Uczenie się dorosłych definiuje się jako udział w kształceniu i szkoleniu dorosłych w wieku 25–64 lata, zwane także uczeniem się przez całe życie. Pod koniec 2023 roku będą prawdopodobnie opublikowane najświeższe dane Eurostatu z badania AES (które są zbierane co kilka lat) i to może być kolejny ciekawy zbiór danych do analizy uczenia się przez całe życie dorosłych Polaków.

Tymczasem można spojrzeć na aktualne dane z badania LFS 2022:

 

Wygląda na to, że nasze "wyniki" są znacznie poniżej średniej dla UE. W 2022 roku odsetek osób w wieku 25-64 lat, które uczestniczyły w jakichkolwiek formalnych szkoleniach i kursach wyniósł w UE 11,9%. Tradycyjnie (można już tak powiedzieć patrząc na minione lata) na czele są Skandynawowie (Szwecja, Dania, Finlandia) i Holandia. Polska - z wynikiem 7,9% - plasuje się na 5 miejscu... od końca.

Ogólnie rzecz biorąc, kształcenie dorosłych obejmuje wszystkie celowe działania edukacyjne (zarówno formalne, pozaformalne, jak i nieformalne), w których nauka prowadzona jest w sposób ciągły, a jej celem jest doskonalenie wiedzy, umiejętności i kompetencji wśród uczestników. Zamiar lub cel uczenia się to krytyczny punkt odróżniający te zajęcia od zajęć niezwiązanych z uczeniem się, takich jak zajęcia kulturalne lub sportowe. Przedstawione wyżej wskaźniki uczenia się dorosłych odnoszą się do uczestnictwa w formalnej i pozaformalnej edukacji i szkoleniach, ponieważ statystyczne rejestrowanie uczenia się nieformalnego jest bardzo trudne. Dane dotyczące uczenia się nieformalnego gromadzone są wyłącznie w AES.

Kształcenie dorosłych jest ważnym aspektem cyfryzacji i automatyzacji rynku pracy. Pracownicy muszą się dostosować i na przykład nauczyć się nowych umiejętności cyfrowych, a w niektórych przypadkach przekwalifikowania się, ponieważ niektóre stanowiska pracy zostaną wyeliminowane ze względu na rozwój techniczny. Kształcenie dorosłych powinno zwiększać szanse na zatrudnienie, pobudzać innowacje, zapewniać sprawiedliwość społeczną i niwelować lukę w umiejętnościach cyfrowych. Znaczenie uczenia się dorosłych znajduje odzwierciedlenie w celu na szczeblu UE, zgodnie z którym do 2030 r. co najmniej 60% wszystkich dorosłych powinno co roku uczestniczyć w szkoleniach. Chyba dość daleko nam do tego celu w Polsce... Czy dorośli Polacy są z edukacją całożyciową jednak na bakier? 

 

Ciekawe, jak w tych wynikach wypadają nauczyciele polskich szkół jako grupa zawodowa.

 

(Źródło: Eurostat, opr. red.)

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Komentarze (4)
This comment was minimized by the moderator on the site
Statystyki dla nas wypadają marnie. Owszem, jest to jakieś przybliżenie, mniej lub bardziej dokładne. Niemniej z grubsza oddają stan rzeczy. Mnie nurtuje pytanie: dlaczego? Co jest przyczyną tak niskiej chęci i praktyki dokształcania się . I...
Statystyki dla nas wypadają marnie. Owszem, jest to jakieś przybliżenie, mniej lub bardziej dokładne. Niemniej z grubsza oddają stan rzeczy. Mnie nurtuje pytanie: dlaczego? Co jest przyczyną tak niskiej chęci i praktyki dokształcania się . I jakie to będzie miała dalsze dla nas skutki społeczne, cywilizacyjne i gospodarcze. Może w jakimś stopniu powiązane jest to z niskim statusem nauczyciela i szkoły? Nisko cenimy wykształcenie, to i nauczycieli także? I nie interesuje nas dobra edukacja na każdym poziomie? Gdzie szukać odpowiedzi na te pytania?
More
Stanisław
This comment was minimized by the moderator on the site
Nie sądzę, by nauczyciele odstawali w tym względzie od średniej, chyba że weźmiemy pod uwagę szkolenia obligatoryjne. [LINK=https://eduopticum.wordpress.com/2021/11/07/magister-doce-te-ipsum/]Przyczyn tego jest wiele[/LINK]. Za najważniejszą...
Nie sądzę, by nauczyciele odstawali w tym względzie od średniej, chyba że weźmiemy pod uwagę szkolenia obligatoryjne. [LINK=https://eduopticum.wordpress.com/2021/11/07/magister-doce-te-ipsum/]Przyczyn tego jest wiele[/LINK]. Za najważniejszą uważam słaby poziom większości szkoleń, operujących w sferze oczywistości lub też nierealności. Myślę również, że, po części, nauczyciele zbyt wiele się po nich spodziewają, a potem są rozczarowani. Oczekują bardzo konkretnych, sprawdzonych, praktycznych rozwiązań i narzędzi, a otrzymują zwykle garść banałów i anegdot. O formie tych szkoleń zmilczę... Niestety, realia żyjącej szkoły bardzo różnią się od abstrakcyjnych zaleceń. W dużej mierze problem polega na tym, że owych realiów nikt nie bada i nie udostępnia wyników takich badań w czasie rzeczywistym, a nawet jeśli to robi, to na taką skalę, że nie można ich uogólnić albo też są niczym innym jak reklamą czyjejś działalności statutowej. Sytuacja jest bardzo dynamiczna, kołcze bez przerwy to przypominają, ale nie dysponują adekwatną do niej ofertą. Większość szkoleniowych treści dotyczy kwestii, które aktualne były 20-30 lat temu i trudno oczekiwać, by stanowiły novum dla kogoś zainteresowanego i korzystającego z Internetu.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Odpowiedzi trzeba szukać w szkolnych siatkach godzin wadliwie przydzielających godziny lekcyjne (wystarczy porównać polskie siatki godzin i siatki godzin w innych lepiej w tym rankingu stojących państwach), a także w błędnym pojmowaniu przez nas...
Odpowiedzi trzeba szukać w szkolnych siatkach godzin wadliwie przydzielających godziny lekcyjne (wystarczy porównać polskie siatki godzin i siatki godzin w innych lepiej w tym rankingu stojących państwach), a także w błędnym pojmowaniu przez nas nauczycieli (bo tak nam po prostu jest wygodnie) samej istoty podstawy programowej; zasłaniamy się prawem oświatowym, mówimy że tak nam przepisy oświatowe nakazują, że my niestety ale musimy "realizować materiał", tymczasem prawo daje nam bardzo dużą swobodę co do wyboru drogi jaką obierzemy aby tę podstawę programową (PP) realizować, wcale nie musimy kurczowo trzymać się podręcznika, mamy konkretne rzeczy i umiejętności wyszczególnione w PP z danego przedmiotu do nauczenia i ustawodawca dał nam duży (nie całkowity, ale spory) margines swobody co do sposobu realizacji tych zadań. Ale my tej swobody boimy się jak ognia, my wolimy łańcuch na szyi, bo wtedy za nic nie czujemy się odpowiedzialni, boimy się podejmowania decyzji. Czy my w ogóle jesteśmy zdolni do własnych decyzji o charakterze metodycznym dla dobra naszych uczniów?
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
To nauczyciel jest najlepszym znawcą swoich uczniów, warunków w których pracuje, swoich możliwości, a także możliwości swoich uczniów. Jeśli jakiś kołcz na szkoleniu twierdzi że zna te rzeczy lepiej od nauczyciela to ten kołcz po prostu kłamie.
Jan
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie