Na łamach THE Journal Michael Horn i Heather Staker podzielili się swoimi uwagami dotyczącymi wykorzystania mobilnych urządzeń w procesie uczenia się. Zwrócili uwagę, że w pierwszym momencie w szkołach dostrzega się raczej negatywny wpływ mobilnych technologii (np. smartfonów) na naukę wynikający z ich potencjału rozpraszania uwagi uczniów. Dopóki nie staną się one jednym z elementów strategicznych systemu kształcenia, dominować będzie ich funkcja komunikacyjno-rozrywkowa.
Zero komunikacji?
Nie wyobrażam sobie wprowadzania reform bez aktywnej polityki komunikacyjnej, dzięki której społeczeństwo dowiaduje się o założeniach, celach, zakresie i przewidywanych skutkach wprowadzanych zmian. Dlatego zadziwia mnie milczenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji w sprawie programu „Cyfrowa Szkoła“ oraz brak reakcji tych instytucji na nieustannie pojawiające się w mediach zarzuty i uwagi pod jego adresem.
Cyber przemoc wśród dzieci i nastolatków
Internet stwarza możliwości praktycznie niczym nieograniczonej komunikacji, ale jak się okazuje, nie wszyscy w młodym wieku potrafią sobie z tą wolnością poradzić. Firma Microsoft przebadała grupę 7600 dzieci i młodzieży (8-17 lat) z 25 krajów w celu bliższego poznania ich negatywnych doświadczeń związanych z internetem. Aż 54% przebadanych osób przyznało się do bycia prześladowanymi poprzez Internet (w Polsce 40%).
Edukacja zawodowa dziś i jutro
Na przestrzeni wieków, począwszy od czasów akademii starożytnej Grecji do cyfrowej szkoły XXI wieku wielokrotnie zmieniał się zarówno obraz szkoły, jak i podejście do nauczania. Wielu pamięta rozkwit szkół zawodowych epoki PRL-u, a następnie nieudane próby upowszechnienia liceów czy może również marginalizacji szkolnictwa zawodowego. Nowa reforma ma uzdrowić nadszarpnięta kondycję zawodówek. Czy odgórne dyrektywy wpłyną na jakość edukacji zawodowej? O tym przekonamy się niebawem…
Wakacyjne kieszonkowe
W gotówce czy na kartę płatniczą? Pięćdziesiąt złotych, sto, czy jeszcze więcej? No i na co? To tylko niektóre z pytań, jakie zadają sobie rodzice w związku z nadchodzącymi wakacjami. Dla dzieci to upragnione dwa miesiące odpoczynku od szkoły. Dla ich opiekunów nie lada wyzwanie, związane z jak najlepszym i efektywnym finansowo zorganizowaniem czasu dla swoich pociech oraz zaplanowaniem budżetu. Firma MasterCard już po raz drugi postanowiła sprawdzić, czy rodzice zapewniają swoim dzieciom kieszonkowe na okres wakacji i od czego uzależniają jego wysokość.
Obywatele skatalogują zabytki
„Otwarte zabytki” to projekt Centrum Cyfrowego Projekt: Polska, które chce w ten sposób ułatwić obywatelom dostęp do wiedzy o polskich zabytkach i zaangażować do działań na rzecz ich ochrony. „Otwarte” znaczy legalnie dostępne dla wszystkich. Wszystkie efekty projektu publikowane będą w sieci na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach, co oznacza, że można z nich będzie swobodnie korzystać, modyfikować je, kopiować i udostępniać innym.
Warsztaty z efektywnej nauki
Pora wakacji, a więc czas na refleksję na nowy rok szkolny. Proponuję zapoznać się ze wstępnymi wynikami projektu „Umiem się uczyć”. Warto to zrobić zwłaszcza „mając w pamięci” wyniki sprawdzianu szóstoklasistów lub inne rezultaty procesu uczenia się uczniów – chociażby świadectwa szkolne. Na tym tle warto zadać sobie pytanie: czy to co robię doprowadza mnie i uczniów do celu?
Ostatnie komentarze