Fundacja Nowoczesna Polska zaprasza szkoły ponadgimnazjalne do pilotażowego programu edukacji medialnej. Zgłoszenia można nadsyłać do 30 sierpnia.
Notatki w dwóch językach
Notatki warto prowadzić w dwóch, trzech językach równocześnie. Wpływa to pozytywnie na zapamiętywanie i stosowanie słownictwa i struktur. Docenił to Instytut Goethego w skrypcie: Nauczanie języka niemieckiego po języku angielskim. Denglish to jakieś rozwiązanie szczególnie w pierwszym okresie uczenia się niemieckiego po angielskim. Zjawisko interferencji było w przeszłości przeceniane, jak też i przeceniano błędy językowe. Nieustanne poprawianie pozbawiało chęci uczenia się, demotywowało i często wzmacniało lapsusy, które nabierały cech errorów.
Czy edukacja przeniesie się do internetu?
Można pytać: czy? Ale patrząc na postęp technologiczny (co raz to nowe narzędzia, które ułatwiają i umilają nam naukę w sieci), nieustanne kłopoty z finansowaniem oświaty (nie tylko w Polsce), idiotyczne pomysły (już w majestacie prawa) zapchania klas jak największą ilością uczniów, bardziej wskazane byłoby zapytać: kiedy to nastąpi? Bo że kiedyś nastąpi, nie mam złudzeń.
O przymusie szkolnym
Czy szkoła może działać bez szkolnego przymusu? Wiele osób jest przekonanych, że tak, nic nie stoi na przeszkodzie. Innego zdania są jednak urzędnicy. Paweł Kasprzak, współzałożyciel i członek zarządu Oświatowej Fundacji Filmowej na swoim blogu w OsiŚwiata opublikował ciekawą wymianę pism z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich, które dotyczyły interpretacji przepisów o obowiązku szkolnym.
Pokazać - Przekazać 2013
Jan Czochralski, młody chłopak z wielkopolskiej Kcynii jest rozczarowany zaniżonymi ocenami końcowymi i niszczy świadectwo maturalne. U progu nowego, XX wieku, może to oznaczać zamknięcie drogi na wyższą uczelnię. Ambitny Czochralski jest jednak uparty. Dzięki ciekawości i pasji z determinacją rozwija swoje badania, przeprowadza kolejne eksperymenty. W czasie pierwszej wojny światowej opracowuje technikę otrzymywania monokryształów, którą dziś postrzegamy jako kluczową dla rozwoju elektroniki.
Integralna wizja edukacji przyszłości
W poszukiwaniu uzasadnienia dla wizji edukacji przyszłości uwzględniającej najnowsze osiągnięcia w zakresie filozofii, pedagogiki, psychologii i badań edukacyjnych, natrafiłem na wyjątkową pracę Marzanny Kielar[1] dotyczącą zastosowania w edukacji integralnej wizji Kena Wilbera - amerykańskiego filozofa uznawanego za najbardziej znaczącego przedstawiciela filozofii ewolucyjnej i innowacyjnego myślenia.
Uczniowie zmieniają szkołę
Druga edycja projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska” już za nami. Ponad trzy tysiące uczniów znowu porzuciło książki i zeszyty na rzecz tabletów i laptopów, wyszło ze szkoły i… pracowało. Poświęcili kilka miesięcy na przygotowanie projektów naukowych, na które oddano ponad 210 tysięcy głosów!
Ostatnie komentarze