Przyszłość: pomiędzy edukacją i katastrofą?

Szkoły i uczelnie
Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyUczestnikom konferencji Educa w Berlinie zadano takie pytanie: czy systemy edukacji spełniają oczekiwania uczniów i studentów? Potrzeba zmiany metod kształcenia podkreślana była często podczas wystąpień, ale nie proponowano radykalnych kroków. Zmiana dzieje się na naszych oczach i wkrótce systemy edukacji będą musiały dopasować się do nowego świata, albo poniosą porażkę.
 
Wprawdzie uczestnicy konferencji nie byli skłonni odrzucić całą tradycję edukacyjną, ale panowała zgoda, że wszechobecny (i w szkolnictwie, i w przemyśle) system „podawczy”, oparty o przekazywanie faktów, absolutnie nie pasuje do współczesnych wyzwań. System edukacji powinien promować elastyczność, umiejętność myślenia krytycznego i twórczego oraz inne „miękkie” kompetencje, które pozwolą uczniom w przyszłości dostosować się do zmieniających się warunków i być na bieżąco z aktualnym stanem wiedzy. Łudzimy się bowiem, jeśli zakładamy, że większość wiedzy przekazanej uczniowi lub studentowi będzie długo aktualna. Wielu z nich będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją.

Podczas sesji plenarnej otwierającej konferencję Educa wystapił jako prelegent Lord David Puttnam, światowej sławy producent filmowy, zdobywca Oskara, znany z takich filmów, jak „Misja”, „Rydwany ognia”, czy „Killing fields”. Po wycofaniu się z przemysłu filmowego, Puttnam zajął się edukacją i jest dziś jednym z ważniejszych brytyjskich propagatorów nowoczesnej edukacji, przewodniczącym znanej ze świetnych i innowacyjnych działań brytyjskiej organizacji Futurelab, często goszczącej na łamach Edunews.pl, jak również pełni urząd Kanclerza w The Open University – największej brytyjskiej instytucji zajmującej sie e-learningiem. Stoi również na czele Ponadpartyjnej Grupy na rzecz Gier Video w brytyjskim Parlamencie i jest gorącym zwolennikiem wykorzystania filmów w procesie edukacji na wszystkich etapach kształcenia.

Lord David Puttnam zarówno w prezentowanym krótkim metaforycznym filmie We Are The People, jak i swoim przemówieniu, podkreślał rolę innowacji w programach nauczania i e-edukacji dla kształtowania społeczeństwa w duchu humanizmu i braterstwa. Posunął się do twierdzenia, że przyszłość jest wyścigiem między edukacją a katastrofą. Inwestycja w edukację gwarantuje odpowiednie przygotowanie kadr, które w kolejnych pokoleniach będą potrafiły mądrzej zarządzać zasobami naszej planety, zabiegać o jej i nasze dobro, dbać, aby na Ziemi panował na niej pokój. Lepiej wykształceni ludzie lepiej poradzą sobie z wyzwaniami, jakie staną przed nimi i przed całą ludzkością. Wśród tych ostatnich wymieniano m.in. konflikty etniczne i religijne, zacofanie gospodarcze wielu rejonów, ryzyko katastrofy ekologicznej czy klimatycznej, kryzysy ekonomiczne.

To dlatego – jak uważa Puttnam, musimy w edukacji ciągle budować mosty. „Dzisiaj rolą nauczyciela jest odpowiadać na potrzeby i oczekiwania uczniów, stale brać pod uwagę ich osobiste doświadczenia i umiejętności posługiwania się mediami.” W przeciwnym razie – mówi Puttnam – „szkoły mogą utracić swoje najcenniejsze zasoby”, czyli uczniów.

Niestety na razie systemy edukacji i nauczyciele nie spełniają oczekiwań uczniów. Jak zauważyła Zenna Atkins, szefowa brytyjskiego nadzoru pedagogicznego, druga z prelegentów otwierających konferencję, „ciągle powiększa się luka pomiędzy tym, co istotne dla młodych ludzi i ich życia, a tym, co dzieje się w szkołach. Grają w swoich domach w gry, wymieniają się [przy pomocy sieci i telefonów] zasobami i informacjami, używają technologii na najróżniejsze sposoby, pozostawiając tym samym i szkoły i nauczycieli daleko z tyłu.” Potrzeba zmian w systemie edukacji jest paląca i władze oświatowe muszą wreszcie zrozumieć sens przemian w świecie i otworzyć się na nowe metody nauczania w praktyce szkolnej.

O konferencji Online Educa Berlin (OEB): w bieżącym roku na jubileuszową 15. konferencję Online Educa, odbywającą się w dniach 2-4 grudnia br., przyjechało do Berlina 2078 osób z 92 krajów. Educa jest bezsprzecznie największym globalnym wydarzeniem dla firm, szkolnictwa i sektora administracji publicznej na rynku nowych technologii na rzecz edukacji. Organizatorem imprezy jest berlińska firmę ICWE – International Conferences, Workshops and Exhibitions.
 
(Źródło: OEB, AGH Centrum e-Learningu)