portal o nowoczesnej edukacji

Back Jesteś tutaj: Strona główna System edukacji Szkoły Co to znaczy dobrze uczyć? Kto to jest dobry nauczyciel?

Co to znaczy dobrze uczyć? Kto to jest dobry nauczyciel?

Dziś trudno jest być dobrym nauczycielem, ale na pewno nie jest to niemożliwe. Dobry nauczyciel to nauczyciel skuteczny. Skuteczność oznacza osiąganie celów przy optymalnym nakładzie pracy. Skuteczny nauczyciel to taki, który osiąga cele, jakie postawiono przed nim i jakie on sam sobie wyznaczył. Jeżeli go zrealizuje, to znaczy, że jest dobrym nauczycielem. A jaki dziś cel stawia się przed nauczycielami? Co jest jego głównym zadaniem? Egzaminy, testy i sprawdziany zewnętrzne! Czyż nie?photo: istockphoto.com

Do których nauczycieli ustawiają się kolejki? O których nauczycieli upominają się rodzice? Do tych, którzy najlepiej przygotują do egzaminu. Dobrze uczyć, to znaczy być w tym skutecznym. Tę skuteczność w polskiej szkole wyznacza jedno kryterium - egzaminy zewnętrzne. Ono stanowi dla wielu alibi, aby nie zmieniać się, bo po co, jeżeli wyniki są bardzo dobre, a szkoła pozycjonowana jest w rankigach bardzo wysoko. Nie jest łatwo być dobrym nauczycielem, jeżeli tak postawimy cel edukacji. Ale dopóki szkoła nie będzie miała jasnej misji, to tak długo będzie obiektem poszukiwania idealnego modelu przy jednoczesnej krytyce obecnego systemu.

Jest jeszcze drugi powód, dla którego trudno dziś stać się dobrym nauczycielem. Trudno, bo stawiamy przed nim kolejny cel. Trudny, bo przed nauczycielem zadanie bycia osobą, którą on sam najczęściej nie jest. Dobry nauczyciel powinien umieć budować swój warsztat pracy z uczniem, swoje z nim relacje, komunikować się z zewnętrznym światem w oparciu o cechy, które budują w nim i w uczniach charakter. Cechy te w skrócie to poczucie własnej wartości, proaktywność, pozytywne myślenie, poczucie obfitości i spójność wewnętrzna. Mamy te cechy, ale nie mamy ich rozwiniętych na odpowiednio wysokim poziomie. Chcemy wyposażyć w nie naszych uczniów, rozwijać w nich i kształtować. To może być trudne. Po pierwsze, my powinniśmy je posiadać na odpowiednim poziomie po to, aby móc uczyć tego innych. Po drugie, trudno dać coś, czego samemu się nie ma.

Już wiemy, że w szkole rządzą testy. Można z tego wysnuć błędny wniosek, że dobra szkoła to nie taka, dla której głównym celem edukacji jest kształcenie charakteru, postaw i nawyków skutecznego działania, ale taka, która przygotuje uczniów do egzaminu. Niestety, ale taki sposób myślenia o szkole jest cały czas jeszcze powszechny. Wielu z nas zastanawia się, kiedy i w jaki sposób zadbać o własny rozwój. Brak działania usprawiedliwiamy najczęściej biurokracją nałożoną na szkołę i nauczyciela. A przecież praca nad rozwijaniem naszych cech charakteru powinna być dla nas najważniejsza. Potrzebują tego też uczniowie.

„Żaden futurolog, informatyk czy twórca najnowszych cudeniek technologicznych nie ma takiego wpływu na przyszłość świata jaką ma Nauczyciel. Kształcicie i kształtujecie przyszłe pokolenia. Wychowujecie polityków, wszystkich pracowników, rodziców i... nauczycieli. Jutro tworzy się dziś. Temu dziś trzeba poświęcić całą koncentrację, uważność i starania.” - zauważa Iwona Majewska - Opiełka.

Nauczyciel dotyka przyszłości jak nikt inny. To oczywiste, że zawsze można być dobrym nauczycielem. Dobrze uczyć dziś, to pozwolić uczniom wykorzystać ich umiejętności i nawyki ukształtowane przez technologie. Wykorzystać jako potencjał i potraktować je jako kolejne wyzwanie. Dobry nauczyciel jest jak lider, który odwracając się za siebie widzi tłum, który chce za nim podążać. Dobry nauczyciel to osoba, która w określonej grupie uczniów stymuluje proces wytyczania i osiągania celów, wyzwalając w sobie i innych entuzjazm oraz zdolności i najlepsze cechy charakteru. To co w szkole powinno być dziś najważniejsze, to nie budowanie i utrwalanie szkoły transmisyjnej, ale tworzenie w niej przyjaznego środowiska uczenia się od siebie nawzajem.

Dziś w szkole nie wiedza i informacje przedmiotowe są najistotniejsze, ale budowanie kompetencji społecznych takich jak współzależność, współpraca, zaufanie, pozytywna i skuteczna komunikacja oraz wiarygodność. Ogromnym zainteresowaniem wśród nauczycieli cieszą się dziś kursy związane z samorozwojem, rozwijaniem w sobie takich właśnie cech charakteru, a nie tylko osobowości. Tego ostatniego można się bardzo łatwo nauczyć na przeróżnych szkoleniach. Oczywiście, że nie ma niczego złego w kursach typu: jak w trzy minuty zrobić na kimś wrażenie, dopóki odwołujemy się do zasad i wartości a nie manipulacji. Dobrze uczyć, to dbać w szkole, by była miejscem zapewniania potrzeb psychicznych dziecka, stawała się autentycznym miejscem uczenia się ucznia i dopiero na tym fundamencie rozwijać i kształtować kluczowe kompetencje. Ta kolejność nie jest przypadkowa. Tylko w środowisku, w którym nas szanują, cenią i kochają można koncetrować się na odkrywaniu i rozwijaniu pasji i talentów. Tacy uczniowie na pewno będą zmotywowani i zaangażowani w realizację własnych marzeń. Będą potrafili wyznaczyć sobie cele i określić skuteczną strategię ich osiągania. Nauczyciel, który dobrze uczy to taki, który jest przykładem postawy opartej na charakterze.

„Jedno jest pewne: nauczyciel dziś to zupełnie ktoś inny niż kiedyś. Nie sama wiedza jest tym, czego oczekuje się od nauczyciela. Tę łatwo przyswoić z różnych dostępnych źródeł. To, co jest dziś potrzebne to mądrość i umiejętność stymulowania rozwoju uczniów. (...) Ta nowa pozycja jest źródłem wielu wyzwań. Żadna szkoła nie przygotowywała do tak rozumianego procesu nauczania i wychowywania. Dlatego trzeba samodzielnie poszukiwać najlepszych dróg i doskonalić siebie pod kątem stawania się liderem. To praca nad własnym charakterem i własnym szczęściem.“ - zauważa Iwona Majewska Opiełka

Tylko nauczyciel szczęśliwy, z poczuciem własnej wartości, pozytywnie nastawiony do życia, proaktywny i spójny wewnętrznie jest w stanie tworzyć takie postawy wśród swoich uczniów. Innej drogi nie znam.

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą innowacyjnej szkoły - Collegium Futurum w Słupsku)

Filmy i prezentacje

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Mobilna edukacja Film z serii INSPIRACJE 2013 - Kultura to komunikat!
Film z serii INSPIRACJE 2013 - Bo szkoła nie musi być nudna i szara

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Awatarowa klasa

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Przynieś sobie kompa, będziemy się uczyć Film z serii INSPIRACJE 2013 - Edukacyjne przygody z iPadem

Galeria

Marcin Polak, redaktor naczelny Edunews.pl otwiera najważniejszą edukacyjną konferencję w 2013 r. - INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, 21-22.06.2013 Około 350 osób uczestniczyło w konferencji INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 W wystąpieniu otwierającym Marcin Polak zaapelował, aby skończyć z zamulaniem polskiej szkoły różnymi nieprzemyślanymi reformami, biurokracją, uniformizacją i standaryzacją, a w zamian oprzeć zmiany na nauczycielach, którym się po prostu chce uczyć, odkrywać, zmieniać szkołę, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Konferencja była ukoronowaniem pięciu lat działalności portalu Edunews.pl, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Konferencja złamała również konwencję podobnych wydarzeń - o edukacji nie mówili nudni politycy i urzędnicy, lecz nauczyciele i edukatorzy, którzy oświatą i edukacją zajmują się na co dzień, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Prelegenci konferencji nie tylko zwracali uwagę, że trzeba zmienić podejście i metody nauczania, ale również pokazali kilkadziesiąt dobrych praktyk pracy z różnymi narzędziami i pozytywne edukacyjne rezultaty, które one przyniosły, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Nie zabrakło także aspektów międzynarodowych - w trakcie konferencji połączono się z polskim nauczycielem i uczniami ze Szkół Piwoni w Szczecinie, którzy w tym czasie przebywali na Florydzie w Stanach Zjednoczonych. Opowiadali oni, co ich zaskoczyło w szkole amerykańskiej i jakie z tego można dobre wnioski wyciągnąć pod kątem polskich szkół, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Kongres Polskiej Edukacji 2011 Warto zauważyć, że na konferencji nie zabrakło także uczniów. Opowiadali oni, czego dorośli - również ich nauczyciele - mogą się od nich nauczyć. Dzielili się swoimi doświadczeniami w pracy z iPadami na lekcjach, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Chociaż przez wszystkie wystąpienia przewijały się nowe technologie, uczestnicy konferencji byli zgodni: należy je włączać w proces nauczania, ale z głową, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Prelegenci pokazali, że nowoczesna edukacja jest możliwa na każdym poziomie kształcenia - od przedszkola po studia wyższe i że warto zrozumieć, że świat się zmienił, a zatem metody nauczania też muszą być dostosowane do realiów, w których żyjemy, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Bogata galeria zdjęć z konferencji INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, dostępna jest w serwisie Flickr pod adresem: http://www.flickr.com/photos/edunews/

Sonda

Podręcznik dla pierwszej klasy szkoły podstawowej:

Powinien być tylko jeden podręcznik dla szkół, narzucony przez MEN - 23.6%
To nauczyciel powinien mieć prawo wyboru podręcznika i innych zasobów - 44.6%
Należy wybrać jeden podręcznik od wydawców w drodze przetargu - 3.1%
Nie ma potrzeby zmian obecnych zasad wyboru podręczników - 7.4%
Każdy nauczyciel ma obowiązek stworzyć własny podręcznik - 1.6%
Nie są w ogóle potrzebne podręczniki – nauczyciele korzystają z różnych zasobów - 19.8%

Łącznie głosów: 258
Głosowanie w tej sondzie zostało zakończone on: 28 Lut 2014 - 08:36

E-poradniki dla nauczycieli

Zachęcamy do lektury serii e-poradników edukacyjnych specjalnie opracowanych dla nauczycieli i osób uczących się:

Chmura tagów

Newsletter

Najnowsze wiadomości

Aplikacje mobilne

EDUNEWS - darmowa aplikacja na smartfony i tabletyEDUNEWS - darmowa aplikacja z wiadomościami z portalu o nowoczesnej edukacji dostępna w sklepach iTunes (iOS) i Google Play (Android).

Aplikacja na smartfony i tablety EDUSTOREEDUSTORE przewodniki nowoczesnego nauczyciela i ucznia - darmowa aplikacja dostępna w sklepach iTunes (iOS) i Google Play (Android).

Tablica ogłoszeniowa

PROMOCJA
Szkoła pierwsza klasa? Praktyczny poradnik dla rodziców sześciolatków
PROMOCJA
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie

Ostatnie komentarze

Warto zobaczyć

Jesteśmy na Facebook.com

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.