- 81. Historia współczesna w szkole – jak to robić skutecznie i angażująco?
- (Opinie)
- Ucząc historii współczesnej powinniśmy być otwarci na wyzwania jakie stawia przed nami dzisiejszy świat. W przygotowaniu ciekawej i angażującej uczniów lekcji chodzi o coś więcej niż tylko o nowe interpretacje ...
- Utworzone: 10-04-2022
- 82. Referat i pozory własnej ważności
- (Opinie)
- Chciałbym zachęcić do spojrzenia na referat z nieco innej perspektywy. Z perspektywy hierarchii i poczucia ważności prelegenta. Przemawianie publiczne czasem daje pozory własnej ważności i wartości wypowiedzi. ...
- Utworzone: 30-03-2022
- 83. Pedagog na pustyni
- (Opinie)
- Doskonale pamiętam swoje zdziwienie, a wręcz rozczarowanie, kiedy będąc na pierwszym roku studiów zaliczałem przedmiot o nazwie „Wstęp do pedagogiki”. Spragniony konkretnych wskazówek i umiejętności przydatnych ...
- Utworzone: 23-03-2022
- 84. Jak ograniczyć ocenianie stopniami w szkole?
- (Opinie)
- Zamiast oceniania stopniami – promujmy dialog, który pomaga uczniowi się uczyć. Poniżej przedstawię kilkanaście wskazówek dla nauczyciela – prowadzących do ograniczenia oceniania stopniami. 1. Musimy ...
- Utworzone: 14-03-2022
- 85. ***** Lex Czarnek!
- (Opinie)
- Odkąd wojska rosyjskie zaatakowały Ukrainę wszystkie nasze dotychczasowe problemy wydają się mało ważne. Wojna przyciąga całą uwagę i koncentruje wszystkie emocje. Trudno w tym dramatycznym czasie myśleć ...
- Utworzone: 02-03-2022
- 86. Wzór statutu, wzorem przekazu?
- (Opinie)
- Na portalu JaNauczyciel’ka, Elżbieta Manthey przekonuje do rewizji prymitywnych, a przede wszystkim anachronicznych i często niezgodnych z prawem statutów szkolnych. Promuje także bliskie memu sercu przekonanie, ...
- Utworzone: 20-02-2022
- 87. Chaos nauczania hybrydowego
- (E-learning)
- Ogromnie ucieszyłam się, gdy znalazłam artykuł demaskujący nauczanie hybrydowe. Nie mogłam uwierzyć, że do tej pory w literaturze edukacyjnej nie zajęto się tym tematem. Na początku pandemii czytałam artykuły ...
- Utworzone: 24-01-2022
- 88. Techniki uważności
- (Metody i narzędzia)
- Wiele się mówi teraz w edukacji o uczeniu uważności. Potrzebna jest w tym świecie pełnym szumów i zakłóceń. W tym wpisie przedstawię siedem technik, które można zastosować w klasie szkolnej. 60 minut ...
- Utworzone: 03-01-2022
- 89. Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
- (Nauczyciele)
- Nauczyciel wspomagający (w aktualnej terminologii: nauczyciel współorganizujący proces kształcenia - przyp. red.) pomaga podopiecznemu w dostosowaniu się do otaczającej go rzeczywistości po to, aby ten ...
- Utworzone: 29-12-2021
- 90. Jak właściwie odczytywać priorytety szkolne?
- (Szkoły)
- Wyobraźmy sobie szkołę. Szkołę bez ocen. Szkołę bez egzaminów. Szkołę, w której na pierwszym miejscu są wrażliwość, bo przecież uczymy naszych uczniów empatii, bo w niej również kształtujemy postawy i ...
- Utworzone: 26-12-2021
- 91. O odporności
- (Rady i inspiracje)
- Słowo „odporność” robi obecnie karierę w edukacji. Wszyscy są bardzo zmęczeni szkołą w pandemii. Uczniowie są przytłoczeni uczeniem się w niepewności i hybrydzie, a nauczyciele nauczaniem w nieprzewidywalnych ...
- Utworzone: 21-12-2021
- 92. Ocena pracy nauczyciela
- (Nauczyciele)
- Przeczytałam artykuł Madeline Will o systemie oceniania nauczycieli w Stanach Zjednoczonych. Jak go znalazłam, to pomyślałam, czy warto w ogóle się tym zagadnieniem teraz zajmować, gdy szaleje pandemia? ...
- Utworzone: 13-12-2021
- 93. Jest źle, będzie gorzej? Dyrektorzy szkół niepublicznych krytycznie o sytuacji w oświacie
- (Dyrektorzy)
- Chaos prawny, braki kadrowe, przeładowana podstawa programowa – to obraz polskiej oświaty, jaki wyłania się z wypowiedzi dyrektorów szkół niepublicznych. Na przełomie listopada i grudnia nastroje dyrektorów ...
- Utworzone: 09-12-2021
- 94. Polska oświata stoi nad przepaścią?
- (Opinie)
- ... sposób wpływa negatywnie na jakość edukacji oferowanej dzieciom. Rozczarowani rodzice coraz częściej pukają do drzwi szkół niepublicznych, które nie są w stanie przyjąć wszystkich chętnych. Wydawać by ...
- Utworzone: 03-12-2021
- 95. Podkreślenia nie są skuteczne?
- (Metody i narzędzia)
- Zastanówmy się nad podkreślaniem przez uczącego się ważnych treści w tekście, z którym się zapoznaje. Z badań wynika, że samo podkreślanie okazuje się być mało skuteczne, a czasami nawet szkodliwe, jednak ...
- Utworzone: 18-11-2021
- 96. Moc chwalenia
- (Metody i narzędzia)
- Badania wskazują, że moc chwalenia uczniów jest wielka. Stanowi bardzo efektywne i proste narzędzie motywowania uczniów do nauki i podnoszenia ich wyników nauczania. Samo zachęcanie uczniów nie wystarczy, ...
- Utworzone: 02-11-2021
- 97. Szkoła, w której młodzi zdobywają kompetencje przyszłości - włącz się
- (Projekty edukacyjne)
- Jeszcze tylko do 10 listopada trwa rekrutacja do pilotażowej edycji nowego programu edukacyjnego organizowanego przez Samsung - Solve for Tomorrow. Program skierowany jest do uczniów ze szkół ponadpodstawowych, ...
- Utworzone: 29-10-2021
- 98. Jak organizować pracę z uczniami, aby stali się odpowiedzialni za własne uczenie?
- (Nauczyciele)
- Współczesny świat pełen jest nieoczekiwanych zdarzeń, które trudno przewidzieć. Dzieje się tak na skutek coraz większej złożoności społeczeństwa i problemów, ignorowania czynników, które oddziałują ze ...
- Utworzone: 28-10-2021
- 99. Freinetowskie przesłanie na nowe czasy
- (Szkoły)
- Trudno uwierzyć, że te aktualne wciąż idee zrodziły się w umyśle człowieka z XIX wieku: „Dziecko ma taką samą naturę jak człowiek dorosły”, „Bycie większym nie oznacza bycia lepszym”, „To, jak dzieci radzą ...
- Utworzone: 22-10-2021
- 100. Informacja zwrotna w formie narady
- (Metody i narzędzia)
- Nauczyciele mogą pomóc uczniom w uczeniu się, przekazując im informacje zwrotne, które wspierają ich samodzielną naukę i rozwój. Jest to jeden z najpotężniejszych sposobów pomocy w procesie edukacji. Nauczyciele ...
- Utworzone: 20-10-2021
Ostatnie komentarze
Też pozdrawiam.
Jeśli celem jest czytanie Szekspira w oryginale i dyskus...