Seria dwóch webinarów "Creative Computing", które w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość poprowadził Krzysztof Jaworski, jest propozycją wartą poznania dla wszystkich osób zainteresowanych nauczaniem programowania w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest to materiał, z którego skorzystasz niezależnie od tego, czy stawiasz w tym obszarze pierwsze kroki, czy też masz już spore doświadczenie, ale szukasz nowych pomysłów i przydatnych materiałów. Bo obok webinaru polecamy przetłumaczoną przez Krzysztofa Jaworskiego oraz Joannę Apanasewicz publikację “Twórcze programowanie”, składającą się z dwóch części - podręcznika dla nauczyciela oraz zeszytu ćwiczeń dla ucznia.

Za hasłem "nauka programowania jest dla każdego" idzie wiele budujących przykładów. Dzieci uczą się podstaw programowania już w szkole, a zdarza się, że nawet w przedszkolu. Młodzież próbuje swoich sił w kolejnych językach programowania, a dorośli potrafią zdecydować się na profesjonalny kurs programowania, dzięki któremu mogą zacząć myśleć o zmianie zawodu lub przygotować się do nowych, wciągających obowiązków. Ale nauka programowania nie służy zdobyciu ściśle określonego zawodu i nie sprowadza się do branży IT. To sposób na rozwijanie ważnych, jeśli nie kluczowych, kompetencji dla każdego człowieka, dzięki którym może świadomie, bezpiecznie i twórczo funkcjonować w świecie oraz realizować swoje talenty i wyjątkowe możliwości.

Kodowanie na historii? Oczywiście, to możliwe, a nawet można naprawdę sporo ciekawych działań zaplanować. Uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie brali udział w programie edukacyjnym #SuperKoderzy Fundacji Orange. Wykorzystując nowe technologie, realizowali ścieżkę „Poszukiwacze Skarbów”, dzięki której mieli możliwość odbycia historycznej wędrówki po średniowiecznej Polsce Piastów.

Od początku tygodnia znowu cała edukacja w Polsce odbywa się zdalnie. Ponieważ nauczyciele mają sporo problemów z różnym sprzętem i oprogramowaniem, którego dzieci nie mają w domach (lub mają coś zupełnie innego, niż nauczyciel by chciał), więc staram się wymyślić coś, co może być przydatne.

Muzyka to obszar, który dla wielu z nas jest szczególnie ważny, niezależnie od wieku, zainteresowań, wykonywanego zawodu czy ulubionego przedmiotu w szkole. Oczywiście sięgamy do różnych utworów i wykonawców, niektórzy zatopieni są w muzyce klasycznej, inni odnajdują się we współczesnym rapie. Naszą potrzebę bycia blisko muzyki widać chociażby po wciąż rosnącej popularności aplikacji do odtwarzania muzyki, ale też wielu programów do tworzenia samodzielnie jej. Bo nawet bez wykształcenia muzycznego możemy się muzyką otaczać, tworzyć i dzielić się nią. Pozytywnie wpływa na samopoczucie, pomaga się zrelaksować, pobudza wyobraźnię i kreatywność, buduje nastrój oraz kojąco działa w chwilach samotności. Dzięki niej, nawet jeśli nikogo z nami fizycznie nie ma, czujemy wyjątkową obecność drugiej osoby, obecność pełną emocji, opowieści, wrażeń.

Co jest inspiracją dla otaczających nas wytworów technologii? Jedną kwestią są potrzeby i wyzwania, przed którymi stoi człowiek. Gdyby jednak pomyśleć o formie i cechach używanych przez nas sprzętów, trudno nie dostrzec licznych podobieństw do dzieł natury! Zaskakujące jest, że chociaż te dwie przestrzenie często stawiane są w opozycji, to naukowcy różnych specjalizacji czerpią podpowiedzi właśnie ze świata przyrody.

Edukacja zdalna, której przyspieszony kurs przechodzimy wszyscy od marca 2020 roku, ujawnia przed nami wciąż nowe obszary do zaopiekowania. Gdy wydaje nam się, że już oswoiliśmy pewne procesy, że już wiemy, jak się zorganizować, gdy zostaje nam przestrzeń na myślenie szerzej i dalej, dostrzegamy, jak wiele jeszcze jest wokół nas do zrobienia.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie