Personalizacja kluczowa w projektowaniu nauczania

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiRaport brytyjskiej Futurelab „Podstawa programowa i innowacje w nauczaniu: zmiana praktyki szkolnej i personalizacja“, ma być dla szkół narzędziem wdrażania innowacyjnych programów. Oferuje nauczycielom podpowiedzi i porady, w jaki sposób mogą uczynić swoją praktykę bardziej elastyczną i wspierać rozwój spersonalizowanego systemu edukacji.
 
Raport rekomenduje bardziej elastyczne podejście do nauczania początkowego, zwracając uwagę na to, że trzeba pozwolić dzieciom w szkole „cieszyć się tym pięknym okresem ich dzieciństwa“, „inspirować do uczenia się i pogłębiania kluczowej wiedzy, umiejętności i myślenia, które są podstawowymi elementami edukacji na wyższym poziomie w szkole średniej i później.“ Publikacja Futurelab zawiera doświadczenia i przykłady z brytyjskich szkół w zakresie organizowania nauczania i podejmowania inicjatyw, które nie tylko prowadzą do personalizacji uczenia się, ale i są świadectwem innowacyjnego podejścia.

innowacje w edukacjiDzieci dorastają w dynamicznie rozwijającym się świecie i ich zdolność do funkcjonowania w nim w sposób kreatywny i krytyczny, często różni się zdecydowanie, w zależności od miejsca i otoczenia, w którym żyją. Eksperci Futurelab przekonują, że przedmioty szkolne i programy nauczania powinny te różnice brać pod uwagę, przyjmując metody, które opierać się będą na osobistych doświadczeniach i indywidualnych umiejętnościach uczniów. Wskazują, że niektóre szkoły radzą sobie lepiej niż inne właśnie dlatego, że potrafią włączać uczniów w dyskusje co do kształtu i zawartości programu, który uczniowie będą starali się opanować oraz odpowiednio w proces decyzyjny.
 
Aby zilustrować innowacyjne metody dotyczące projektowania kształcenia, Futurelab sięga do doświadczeń projektu „Enquiring Minds“ (patrz: Inne podejście do edukacji w szkolnej klasie), czyli takiego podejścia do nauczania, w którym za punkt wyjścia przyjmuje się pomysły i doświadczenia zgłoszone przez samych uczniów, zaś władze oświatowe z założenia przyjmują otwartą postawę wobec tych szkół, w których uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele wspólnie prowadzą szkoły i odpowiadają za program nauczania.
 
„Obecny program nauczania nie w pełni przygotowuje uczniów do życia w przyszłym świecie. Program nauczania musi być na tyle elastyczny, aby zawierały się w nim wartości, społeczny i emocjonalny rozwój, i jeszcze podstawowe przedmioty.“ –mówi Ben Williamson, starszy specjalista ds. badań Futurelab. „Powinien brać pod uwagę potrzeby wszystkich uczących się, ale także różnicę w indywidualnych stylach uczenia się i stopień personalizacji, jaki preferuje każdy z uczniów. Musi wartościować i wspierać profesjonalny rozwój nauczycieli. Oczywiście wyzwania projektowania nauczania są poważne i nie można się spodziewać, że zmiany nastąpią z dnia na dzień.“

Raport dostępny jest nieodpłatnie na stronie Futurelab.