(C) Edunews.pl

Nauka i zabawa

Matematyki można uczyć aż do zanudzenia dzieci w ławkach. Tylko po co? Czy to ich zachęci do rachunków? Można też co jakiś czas wyjść z klasy na szkolny korytarz, dziedziniec, skwer, do ogrodu itp. i tam uczyć matematyki – tej samej poważnej matematyki, ale "na podwórku".

(C) Edunews.pl

Nauka i zabawa

Nie licz na elementarz – ani jeden ani nawet trzy (do tzw. wyboru) nie dadzą dzieciom tyle, ile dają najróżniejsze narzędzia wymyślane przez nauczycieli, w tym gry i zabawy. One zdecydowanie lepiej angażują uczniów niż dołączane do elementarza lub skserowane szare karty pracy. Dzieci natychmiast dostrzegają różnice i proszą o więcej. Skąd brać pomysły? Choćby z bloga Zamiast Kserówki.

fot. Fotolia.com

Nauka i zabawa

Prima Aprilis w szkole może być pretekstem do pouczającego i zabawnego eksperymentu – losowej zamiany nauczycieli na lekcjach różnych przedmiotów. Przeczytajcie o tym, jak ten pomysł wdrożyli w życie nauczyciele Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju.

fot. Samorządowa Szkoła Podstawowa w Ostojowie

Nauka i zabawa

Przestrzeń szkolna, jej aranżacja spełnia ważną rolę w realizacji wymagań podstawy programowej. Znajdujące się na szkolnych wystawach reprodukcje wybranych dzieł sztuki stają się dla uczniów rozpoznawalne, określane jako ważne, przynależne, jako nasze wspólne. Autorzy dzieł sztuki są dla uczniów patriotami, którzy poprzez swój talent przekazywali pokoleniom wartości piękna, prawdy i dobra. Poprzez analizę dzieł sztuki uczniowie odkrywają treści przekazywanych w sztuce informacji, które kształtowała historia. Uczniowie stają się świadomymi odbiorcami sztuki, podejmują działalność twórczą poznając podstawowe środki wyrazu plastycznego.

(C) Edunews.pl 2016

Nauka i zabawa

Eleganckie, chaotyczne wahadło, które przez swą skomplikowaną naturę dwa razy nie poruszy się tak samo. Bardzo kapryśna i uparta (jak osioł) walizka, która wcale nie chce iść tam gdzie my chcemy pójść. Ciecz, która potrafi się mocno na nas najeżyć. Obracające się podwójne żyroskopy, które wprawiają nas w ruch na obrotowym krześle. Metalowa kulka zachowująca się jak kauczukowa piłeczka. To tylko przykłady zjawisk, które można osobiście doświadczyć i towarzyszyć im przez wiele minut. Centrum Nauki Kopernik zaprasza do Nowego Świata w Ruchu. To wystawa pokazująca, w jakim kierunku będzie rozwijać się Centrum.

W przypadku tematów dość kontrowersyjnych, dotyczących obszarów nie do końca poznanych, opinie często dzielą się na te absolutnie za i całkowicie przeciw. Tak jest też w przypadku gier edukacyjnych i ich skuteczności – zauważyć można dwa zupełnie skrajne obozy. Zwolennicy twierdzą, że to najlepszy możliwy sposób nauczania i przyszłość edukacji, przeciwnicy oburzają się w związku z nadmiernym wykorzystaniem technologii w życiu ludzi (zwłaszcza młodych) i szkodliwym wpływem gier na ich zdrowie. Jak to zazwyczaj bywa, prawda leży po środku, a dobrych wyjaśnień dostarcza neurobiologia.

Fot. Fotolia.com

E-learning

Żyjemy w czasach interesujących dla edukacji i rozwoju osobistego, w których faktycznie dokonuje się dobra zmiana. Nie mówię tu jednak o MEN-owskiej „dobrej zmianie”, gdyż ona jest tylko terminem politycznym i propagandowym. Dzięki technologiom mobilnym i telekomunikacji dostajemy dziś do ręki narzędzia, dzięki którym możemy czynić naprawdę wielkie i dobre rzeczy, faktycznie zmieniać siebie i świat na lepszy.

fot. Fotolia.com

E-learning

Darmowe Masowe Kursy Online (MOOC) powoli wkraczają do szkół. Właśnie ruszyła Cyfrowa Akademia, pierwsza polska platforma MOOC-owa dla szkół ponadgimnazjalnych przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

fot. Fotolia.com

E-learning

"Lepszy internet zależy od Ciebie!" – pod takim hasłem obchodzony był wczoraj Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). W ponad stu krajach na całym świecie odbywały się wydarzenia, mające na celu podkreślenie roli użytkowników w tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego internetu. Taka edukacja w zakresie codziennego "bycia w sieci" wydaje się być konieczna od najmłodszych lat szkolnych, jeśli chcemy, aby sieć służyła także do komunikacji i współpracy ludzi na całym świecie.

fot. Fotolia.com

E-learning

Nowe rozwiązania w zakresie nauczania wspartego technologiami nie powinny przesłaniać prostej prawdy: to nie technologie są najważniejsze, ale nauczyciel. Nikt nie ma większego wpływu na osiągnięcia uczniów w nauce uczniów i ich doświadczenia edukacyjne, nikt też nie wie też lepiej niż nauczyciel, jak nauka odbywa się w praktyce. Nawet najlepsza innowacja technologiczna nie będzie w stanie go zastąpić.

fot. Fotolia.com

E-learning

67 proc. nastolatków deklaruje, że będąc w sieci, najczęściej korzysta z portali społecznościowych. Połowa młodych użytkowników nie zmienia haseł dostępu do swoich profili, co sygnalizuje, że nie stosują zasad bezpieczeństwa online. Rodzice mogą pomóc dziecku w sieci chronić prywatność i korzystać z internetu odpowiedzialnie – specjalnie dla nich powstała platforma e-learningowa „Bezpiecznie Tu i Tam” od Fundacji Orange.

Rozwój nowych mediów sprawia, że edukacja wkracza w nowy wymiar. Wiedza zaczęła być ogólnodostępna i przekazywana w łatwo przyswajalnej formie. To duże udogodnienie dla wszystkich którzy dążą do poszerzania swoich horyzontów. Ostatnie lata pokazują, że treści przekazywane w formie wideo zyskują na popularności. Jedną z ciekawszych propozycji dzielenia się wiedzą zaproponowała fundacja WikiVid.

fot. Fundacja Orange

ICT / TIK

Dzięki upowszechnieniu nowoczesnych telefonów i tabletów nowe media i technologie nie są już zarezerwowane dla nielicznych. Ponad połowa dorosłych Polaków korzysta ze smartfonów. Fundacja Orange wraz z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" przygotowały przewodnik, z którym można nauczyć się tworzenia własnych aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne.

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

ICT / TIK

O platformie Quizlet pisałam już kiedyś. Cały czas wykorzystuję ją w swojej pracy, tworzę klasy i uczniowie pracują w jej obrębie, opracowując zestawy na lekcji lub w ramach dodatkowych aktywności. Dzięki temu tworzą swoją bazę danych oraz uczą się odpowiedzialności, ponieważ na podstawie ich zestawów mamy kartkówki, sprawdziany, zestawy ćwiczeniowe.

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

"Czas TIKa u specjalnych" to hasło pod którym odbyło się siódme webinarium Superbelfrów poświęcone wykorzystaniu nowoczesnych technologii w nauczaniu dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dwie nauczycielki, na co dzień pracujące w szkole specjalnej, starały się udowodnić, że TIK można i należy wdrażać ucząc dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Nowoczesne technologie świetnie wspomagają terapię dzieci z różnymi dysfunkcjami. Dzięki umiejętnie dobranym aplikacjom, ćwiczeniom, pomocom usprawniać można m.in analizę i syntezę wzrokowo-słuchową, motorykę małą, integrację sensoryczną oraz orientację przestrzenną. Nauczycielki pokazały, jak bardzo można zaangażować dzieci w pracę nad usprawnianiem zaburzonych funkcji i jak sprawić, żeby ten proces nie był dla dziecka żmudny i nudny.

(C) Edunews.pl

ICT / TIK

W szkole na każdym etapie kształcenia ważna jest różnorodność doświadczeń edukacyjnych. W pierwszych latach nauki powinniśmy dostarczać uczniom możliwości pracy z wieloma narzędziami i technologiami, aby równomiernie stymulować rozwój fizyczny, społeczny, psychiczny i intelektualny. Nie możemy o tym zapominać także wówczas, gdy już w naszej klasie mamy tablety lub inne technologie – trzeba dobrze zastanowić się, jak optymalnie wykorzystać ich potencjał dla edukacji.

fot. Muzeum POLIN / Plan Warszawy 1934

ICT / TIK

Znamy go głównie jako pedagoga i pisarza, ale jest również ojcem dziecięcej rewolucji w historii prasy. Dziś pewnie zaczynałby karierę dziennikarską jako bloger, jednak w czasach, gdy żył – w pierwszej połowie XX wieku – takiej możliwości nie było. Nie istniał Internet, tylko tradycyjne gazety. W jednej z nich – tygodniku satyrycznym "Kolce" – debiutował Janusz Korczak. Potem stworzył własne pismo - "Mały Przegląd", pierwszą na świecie gazetę redagowaną przez dzieci i dla dzieci.

Fot. ZSS w Kowanówku

ICT / TIK

Czy nauczanie dziecka z autyzmem może być niekonwencjonalne? Jak pokonać niechęć dziecka do nauki? Jak pobudzić je do działania? Na te pytania szukamy odpowiedzi odkąd zaczęłyśmy pracę z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Okazało się, że technologie mogą pomóc.

Fot. Joanna Krzemińska

Innowacje w edukacji

Co zrobić, by młodzi ludzie zechcieli częściej sięgać po książki? Rozmawiać? Zachęcać? Inspirować? A może przygotować wspólnie „żywe okładki”? Przy okazji odbywającej się 10 czerwca Akcji Masowego Czytania „Jak nie czytam, jak czytam” zaproponowałam uczniom kilka dodatkowych mini-projektów.

fot. Iza Wyppich

Innowacje w edukacji

Kilka lat temu, oglądając serial Big Bang Theory, pierwszy raz natknęłam się na tak zwany escape room, czyli dosyć popularną za oceanem rozrywkę, coś na kształt gry terenowej, podchodów i rozwiązywania zagadek na czas. Reguły zabawy są dosyć proste. Zamknięci w pomieszczeniu gracze, mają tylko jedno zadanie – uciec z pokoju. W klasycznej wersji muszą zmieścić się w określonym czasie. Oczywiście wydostanie się z pokoju wiąże się z przejściem szeregu różnego rodzaju łamigłówek i zadań, każda kolejna to wskazówka do upragnionego wyjścia. Wystarczy znaleźć klucz.

(C) Edunews.pl

Innowacje w edukacji

Powiadają, że nauczyciel to jedyny zawód, w którym kradnie się z domu i wynosi do szkoły przeróżne rzeczy. Może być tego bardzo dużo, zwłaszcza gdy znosi… odpady i odpadki przerobione na pomoce dydaktyczne. Jak się okazuje, wcale nie potrzeba wiele pracy, aby dać dzieciom w szkole fantastyczne narzędzia do edukacyjnych zabaw i nauki.

fot. Fotolia.com

Innowacje w edukacji

Kartkówka, klasówka, teścik – jak nie nazwać, zazwyczaj mamy na myśli to samo – rutynowe sprawdzenie wiedzy uczniów, zapowiedziane lub niezapowiedziane, ale w zasadzie zawsze oparte na takim samym schemacie. Po kilkudziesięciu kartkówkach w ciągu roku szkolnego (a może semestru?), taki sposób sprawdzania wiedzy może znużyć i znudzić nawet najbardziej zdolnego ucznia. A przecież można inaczej!

Mglisty listopadowy sobotni poranek. Budzik. Najpierw odzywa się mój, bo o dziewiątej zaczyna się Budzik w Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi „Budzącej się szkole” w Łodzi – spotkanie nauczycieli i dyrektorów, którzy zmieniają szkołę, "odkrzesławiają", przełamują schematy.

W nazwie Ocenianie w Dialogu (OWD) ukryte są dwa kluczowe słowa wpisane w proces uczenia się: dialog i ocenianie. Dialog to relacje między uczestnikami. Nie chodzi tu tylko o ucznia i nauczyciela, ale o dialog między uczestnikami procesu - wszystkimi uczącymi się określonej umiejętności. Ocenianie to konstruktywna krytyka efektu działań, ukierunkowanych na jasno określony (wynikający z potrzeb uczącego się) cel.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:

Ostatnie komentarze

  • Written by Dyrektor
    I to jest rzeczowa wypowiedź, a nie zagmatwana, chaotyczna i z błędami wypowiedź pani minister, nota...
  • Written by gabi
    Mnie bardziej by martwiło to, że dziecko w szkole uczy się zgodnie z obowiązującą podstawą programow...
  • Written by gabi
    Kolejny rząd który ani przez chwilę nie pomyślał aby szkoły wyposażyć odpowiednio. Wszelkie pomoce n...
  • Written by Ula
    Jestem rodzicem sześciolatka, który w tym roku rozpocznie edukację szkolną. Chce mi się płakać, że m...
  • Written by Ania
    Zgadzam się z autorem artykułu.
    Co więcej, jako matka ucznia, który w przyszłym roku miał iść do gimn...

Edutainment z Polskim Radiem

Narzędzia
Typografia
edutainmentJak zbadać fakturę powierzchni księżyca? Czy można stworzyć swoją własną chmurę? Co jest potrzebne do zrobienia bumerangu? Co to jest próżnia? Na te i inne pytania będzie można znaleźć odpowiedź podczas 13. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, już 30 maja w godz. 11-20.00 na Rynku Nowego Miasta i Podzamczu w Warszawie.
 
Tę największą w Europie imprezę plenerową popularyzującą naukę co roku, w ciągu jednego dnia, odwiedza blisko 120 tys. osób. Podobnej liczby gości organizatorzy spodziewają się także w tym roku. W nawiązaniu do ogłoszenia przez ONZ roku 2009 Międzynarodowym Rokiem Astronomii, hasłem tegorocznej imprezy jest: „Nauka wśród gwiazd”. Dlatego nie zabraknie pokazów i doświadczeń związanych z astronomią.

Na gości tegorocznego Pikniku Naukowego czeka wiele atrakcji. Będzie można zobaczyć niezwykłe wynalazki, fascynujące eksperymenty, najnowsze osiągnięcia nauki oraz około 1000 fantastycznych pokazów i prezentacji z całego świata, przybliżających zagadnienia naukowe w ciekawy i interaktywny sposób.

W 220 namiotach zaprezentuje się ponad 200 instytucji z 20 krajów świata, m.in. Polski, Chin, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Litwy, Meksyku, Niemiec, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Węgier i Włoch. Po raz pierwszy udział w Pikniku Naukowym wezmą Cypr, Hiszpania, Japonia i Norwegia, a gościem specjalnym w tym roku będą Czechy. Teren miasteczka namiotowego zajmie powierzchnię 40 000 m2. Najbardziej spektakularne pokazy będzie można oglądać na scenie na Rynku Nowego Miasta.

Podział na specjalne sektory tematyczne umożliwi szybsze znalezienie interesującego tematu. Obok Miasteczka Politechniki, Wioski Archeologicznej oraz Wioski Europejskiej, nowością będzie Aleja Kosmiczna, Uliczka Atomowa, Pawilon Biologiczno-Medyczny, Aleja Maszyn, Aleja Muzeów i Aleja Eksperymentów.

W Miasteczku Politechniki organizatorzy zaprezentują m.in., jak fotowoltaikę (pozyskiwanie elektryczności z energii słonecznej) można wykorzystać w urządzeniach domowych, np. w radiu czy wentylatorze. Atrakcją będą na pewno bezpilotowe statki latające, lewitująca kolejka magnetyczna oraz rekordowy pojazd Kropelka, który przejechał 409 kilometrów na jednym litrze paliwa.

W Wiosce Archeologicznej będzie można dowiedzieć się, jak starożytni wyobrażali sobie wszechświat, jak Rzymianie za czasów Cezara dzielili tydzień i jak nazywano dni tygodnia w czasach kiedy jeszcze nie było poniedziałku. Chętni przymierzą strój rzymski i porównają ze współczesnymi ubraniami, a także obejrzą rzymskich legionistów i wojowników barbarzyńskich „na żywo”. Amatorzy archeologii podwodnej będą mogli przymierzyć stój nurka i zobaczyć jak eksploruje się podwodne stanowisko archeologiczne.

Wioska Europejska będzie skupiać zagranicznych gości Pikniku. Nowością jest stanowisko Unii Europejskiej. Organizatorzy pokażą, jak zbudować most z pudełek, który się nie zawali, obliczą, ile możemy ważyć na innych planetach, zaproszą w wirtualną podróż po wszechświecie w specjalnym planetarium oraz zaprezentują samochód hybrydowy „Hydrogen 7”.

W Alei Kosmicznej będzie można obejrzeć z bliska meteoryty – tajemnicze pozaziemskie kamienie, przyjrzeć się Słońcu i innym gwiazdom za pomocą licznych teleskopów i lunet, poszukać planet spoza Układu Słonecznego, a także zobaczyć, jak wyglądał pierwszy spacer po Księżycu załogi Apollo 11. Uczestników Pikniku przyciągną także zawsze popularne wyścigi i pokazy walk robotów.
 
edutainment 

Uczestnicy, którzy zajrzą na Uliczkę Atomową dowiedzą się, czym jest promieniowanie kosmiczne i jaki wpływ wywiera ono na nasza planetę. Będzie można obejrzeć łaziki marsjańskie, a także… spróbować wytworzyć prąd z ziemniaka. W programie znajdzie się m.in. prezentacja studenckiego satelity PW SAT oraz projekt pierwszej elektrowni jądrowej, która powstanie w Polsce.

W Pawilonie Biologiczno-Medycznym będzie można zbudować własne DNA, a także poznać prawdę o złudzeniach optycznych i dowiedzieć się, co mózg ma z nimi wspólnego? Goście obejrzą mięsożerne rośliny, poznają prawdy i mity na temat nietoperzy, a także dowiedzą się, dlaczego niektóre bakterie świecą. Dużą atrakcją będzie prezentacja dotycząca zielonego białka fluorescencyjnego (GFP), za którego odkrycie przyznano w ubiegłym roku nagrodę Nobla.
 
Czytaj dalej...