(C) Edunews.pl

Nauka i zabawa

Lektury szkolne nie będą nudne i niesmaczne, jeśli nauczyciel zadba o to, aby je podsunąć uczniom w odpowiedni sposób. To w sumie podobnie jak z kuchnią - ta sama potrawa może nam bardzo smakować i również, źle przyprawioną i podaną, zapamiętamy jako niesmaczną na długo i nie będziemy chcieli jej ponownie spróbować. Przedstawimy zatem dziś kilka przepisów.

(C) Edunews.pl

Nauka i zabawa

Prawdopodobnie większości rodziców kolorowe podręczniki i ćwiczenia wydadzą się doskonałymi narzędziami do edukacji ich dzieci. Ale czy sprawią, że nasze dzieci będą aktywne i twórcze? Nie liczmy na nie - nie dadzą dzieciom tyle, ile dają najróżniejsze gry, zabawy, projekty i całkiem poważne zadania-wyzwania wymyślane przez twórczych nauczycieli.

(C) Stowarzyszenie Delta

Nauka i zabawa

Oferta obiektów naukowo - rekreacyjnych: Bałtowski Kompleks Turystyczny (JuraPark Bałtów), JuraPark Solec i Park Nauki i Rozrywki Krasiejów (JuraPark Krasiejów) skierowana jest głównie do nauczycieli, wychowawców i uczniów wszystkich typów szkół. To właśnie aspekt edukacyjny wyznacza cele i standardy marki JuraPark. Stowarzyszenie Delta (właściciel obiektów) może poszczycić się wieloma nagrodami i wyróżnieniami w tym zakresie – między innymi tytułem laureata konkursu „Popularyzator Nauki” organizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polską Agencję Prasową.

CC-BY-SA Superbelfrzy RP

Nauka i zabawa

Wakacje to czas zabaw, oczywiście także edukacyjnych. Czasem jednak brakuje nam inspiracji. „Wakacje, czyli w co się bawić?” pod tym hasłem odbył się 28 lipca, na półmetku wakacji, kolejny webinar Superbelfrzy Nocą, w którym zaprosiłyśmy internautów do wspólnej, wieczornej, wakacyjnej zabawy. I to niejednej.

(C) Politechnika Warszawska, rys. Klaudia Korniluk

Nauka i zabawa

Matematyka da się lubić. Wystarczy tylko trochę wysiłku, by mogli się o tym przekonać uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. A to choćby dzięki komiksowi i opowiadaniom o przygodach Bety i Bita.

(C) Edunews.pl

Nauka i zabawa

Matematyki można uczyć aż do zanudzenia dzieci w ławkach. Tylko po co? Czy to ich zachęci do rachunków? Można też co jakiś czas wyjść z klasy na szkolny korytarz, dziedziniec, skwer, do ogrodu itp. i tam uczyć matematyki – tej samej poważnej matematyki, ale "na podwórku".

CC-BY-SA Superbelfrzy RP

E-learning

Tego jeszcze nie było. 1 października br. Superbelfrzy zorganizują dwunastogodzinny maraton edukacyjny w internecie – konferencję Edu Moc Online 2016. To wydarzenie to kilkanaście równocześnie odbywających się webinarów (wideokonferencji), które rejestrować będą spotkania, rozmowy, warsztaty. Niech moc będzie z wami.

Fot. Fotolia.com

E-learning

Żyjemy w czasach interesujących dla edukacji i rozwoju osobistego, w których faktycznie dokonuje się dobra zmiana. Nie mówię tu jednak o MEN-owskiej „dobrej zmianie”, gdyż ona jest tylko terminem politycznym i propagandowym. Dzięki technologiom mobilnym i telekomunikacji dostajemy dziś do ręki narzędzia, dzięki którym możemy czynić naprawdę wielkie i dobre rzeczy, faktycznie zmieniać siebie i świat na lepszy.

fot. Fotolia.com

E-learning

Darmowe Masowe Kursy Online (MOOC) powoli wkraczają do szkół. Właśnie ruszyła Cyfrowa Akademia, pierwsza polska platforma MOOC-owa dla szkół ponadgimnazjalnych przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

fot. Fotolia.com

E-learning

"Lepszy internet zależy od Ciebie!" – pod takim hasłem obchodzony był wczoraj Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). W ponad stu krajach na całym świecie odbywały się wydarzenia, mające na celu podkreślenie roli użytkowników w tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego internetu. Taka edukacja w zakresie codziennego "bycia w sieci" wydaje się być konieczna od najmłodszych lat szkolnych, jeśli chcemy, aby sieć służyła także do komunikacji i współpracy ludzi na całym świecie.

fot. Fotolia.com

E-learning

Nowe rozwiązania w zakresie nauczania wspartego technologiami nie powinny przesłaniać prostej prawdy: to nie technologie są najważniejsze, ale nauczyciel. Nikt nie ma większego wpływu na osiągnięcia uczniów w nauce uczniów i ich doświadczenia edukacyjne, nikt też nie wie też lepiej niż nauczyciel, jak nauka odbywa się w praktyce. Nawet najlepsza innowacja technologiczna nie będzie w stanie go zastąpić.

fot. Fotolia.com

E-learning

67 proc. nastolatków deklaruje, że będąc w sieci, najczęściej korzysta z portali społecznościowych. Połowa młodych użytkowników nie zmienia haseł dostępu do swoich profili, co sygnalizuje, że nie stosują zasad bezpieczeństwa online. Rodzice mogą pomóc dziecku w sieci chronić prywatność i korzystać z internetu odpowiedzialnie – specjalnie dla nich powstała platforma e-learningowa „Bezpiecznie Tu i Tam” od Fundacji Orange.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

ICT / TIK

Rozpoczęłam pracę z klasą pierwszą, w której przeważają sześciolatki. Aby uatrakcyjnić zajęcia utrwalające podział wyrazów na sylaby przyniosłam płytkę Makey Makey. To światowy wynalazek i nietypowy Midi kontroler. Choć wygląda niepozornie zastosowań na lekcjach może mieć dziesiątki.

(C) Edunews.pl

ICT / TIK

Czy w szkole XXI wieku potrzebujemy technologii i do czego? Takie pytanie może wydać się nieco dziwne. Patrząc jednak z zewnątrz na technologie (nie)obecne w placówkach oświatowych wielokrotnie można dojść do wniosku, że ten potencjał nie do końca w szkołach jest optymalnie wykorzystany.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

ICT / TIK

Nie od dziś wiadomo, że uczniowie lubią się dobrze bawić. Niestety szkolna codzienność wymaga od nich zupełnie innych zachowań. Niektóre gimnazjalne lekcje w powszechnym przekonaniu szczególnie nie nadają się do zabawy – fizyka, matematyka, ale również historia, której uczę zaledwie od roku. Może właśnie dlatego, w ramach poszukiwania własnego sposobu na historię, postanowiłam sprawdzić, jak zostanie przez uczniów przyjęta lekcja powtórzeniowa w formule klasowego turnieju, wzorowanego na popularnej kilka lat temu grze telewizyjnej „Awantura o kasę”.

fot. Specjalni.pl

ICT / TIK

Nie możemy zapomnieć, że autyzm dotyka zarówno dzieci nisko, jak i bardzo wysoko funkcjonujące. O Zespole Aspergera natomiast mówimy w odniesieniu do osób, które pozostają w normie intelektualnej, mówią płynnie, chociaż ze specyficzną melodią w głosie i nie są społecznie wyobcowane. Ich zachowania społeczne natomiast można określić jako dziwne, niezrozumiałe lub znacznie różniące się od przeciętnych osób. Wszystkich zachowań społecznych i właściwych relacji musimy takie osoby uczyć często przez całe życie, gdyż nie są one dla nich tak oczywiste. Do tej kategorii zalicza się ludzi o bardzo różnym poziomie inteligencji. Niektóre osoby z ZA mają naprawdę duże możliwości intelektualne i często osiągają sukcesy w świecie nauki.

fot. Fundacja Orange

ICT / TIK

Dzięki upowszechnieniu nowoczesnych telefonów i tabletów nowe media i technologie nie są już zarezerwowane dla nielicznych. Ponad połowa dorosłych Polaków korzysta ze smartfonów. Fundacja Orange wraz z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" przygotowały przewodnik, z którym można nauczyć się tworzenia własnych aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne.

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

ICT / TIK

O platformie Quizlet pisałam już kiedyś. Cały czas wykorzystuję ją w swojej pracy, tworzę klasy i uczniowie pracują w jej obrębie, opracowując zestawy na lekcji lub w ramach dodatkowych aktywności. Dzięki temu tworzą swoją bazę danych oraz uczą się odpowiedzialności, ponieważ na podstawie ich zestawów mamy kartkówki, sprawdziany, zestawy ćwiczeniowe.

(C) Edunews.pl

Innowacje w edukacji

Koncepcja funkcjonowania szkoły Collegium Futurum powstała w roku 2008. A pierwsze zajęcia rozpoczęły się we wrześniu 2010. Swoim programem projekt obejmował zarówno gimnazjum, jak i liceum. Oparty został na modelu kształcenia hybrydowego łączącego tradycyjną edukację z edukacją w sieci i w przestrzeni publicznej. Model ten wykorzystuje tradycyjne środowisko szkolne, wirtualny kampus z cyfrowymi zasobami oraz przestrzeń społeczną. Obecnie funkcjonuje jako projekt, którego elementy wdrażane są w wybranych polskich szkołach w różnym zakresie.

(C) Edunews.pl

Innowacje w edukacji

Wielu z nas jest wzrokowcami, lubimy oglądać różnorodne obrazy i obrazki. Ale większość z nas nie jest świadoma tego, że narysowanie tego, o czym myślimy, rysowanie swoich myśli - wspiera i zapamiętywanie i pomaga w uczeniu się. Chcesz sprawdzić? Spróbuj narysować sobie notatkę z jakiegoś wystąpienia, wydarzenia, itp. Zdziwisz się, jak wiele informacji zakodowałeś/aś w swoim rysunku.

fot. Fotolia.com

Innowacje w edukacji

Zmiany w szkole są częścią dnia codziennego, powinniśmy się zatem do nich przyzwyczaić. Jeśli one nie następują, to nie jest to dobry sygnał – być może szkoła stoi w miejscu i nie rozwija się. Nie ma bowiem idealnego rozwiązania, które możemy wdrożyć na lata. Jak zacząć coś zmieniać na poziomie szkoły? Po pierwsze trzeba ze sobą rozmawiać i stwarzać nauczycielom i uczniom przestrzeń do działania i wprowadzania innowacji.

Fot. Joanna Krzemińska

Innowacje w edukacji

Co zrobić, by młodzi ludzie zechcieli częściej sięgać po książki? Rozmawiać? Zachęcać? Inspirować? A może przygotować wspólnie „żywe okładki”? Przy okazji odbywającej się 10 czerwca Akcji Masowego Czytania „Jak nie czytam, jak czytam” zaproponowałam uczniom kilka dodatkowych mini-projektów.

fot. Iza Wyppich

Innowacje w edukacji

Kilka lat temu, oglądając serial Big Bang Theory, pierwszy raz natknęłam się na tak zwany escape room, czyli dosyć popularną za oceanem rozrywkę, coś na kształt gry terenowej, podchodów i rozwiązywania zagadek na czas. Reguły zabawy są dosyć proste. Zamknięci w pomieszczeniu gracze, mają tylko jedno zadanie – uciec z pokoju. W klasycznej wersji muszą zmieścić się w określonym czasie. Oczywiście wydostanie się z pokoju wiąże się z przejściem szeregu różnego rodzaju łamigłówek i zadań, każda kolejna to wskazówka do upragnionego wyjścia. Wystarczy znaleźć klucz.

(C) Edunews.pl

Innowacje w edukacji

Powiadają, że nauczyciel to jedyny zawód, w którym kradnie się z domu i wynosi do szkoły przeróżne rzeczy. Może być tego bardzo dużo, zwłaszcza gdy znosi… odpady i odpadki przerobione na pomoce dydaktyczne. Jak się okazuje, wcale nie potrzeba wiele pracy, aby dać dzieciom w szkole fantastyczne narzędzia do edukacyjnych zabaw i nauki.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:

Wprowadź kod z obrazka poniżej:

captcha 

Ostatnie komentarze

Edutainment z Polskim Radiem

Narzędzia
Typografia
edutainmentJak zbadać fakturę powierzchni księżyca? Czy można stworzyć swoją własną chmurę? Co jest potrzebne do zrobienia bumerangu? Co to jest próżnia? Na te i inne pytania będzie można znaleźć odpowiedź podczas 13. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, już 30 maja w godz. 11-20.00 na Rynku Nowego Miasta i Podzamczu w Warszawie.
 
Tę największą w Europie imprezę plenerową popularyzującą naukę co roku, w ciągu jednego dnia, odwiedza blisko 120 tys. osób. Podobnej liczby gości organizatorzy spodziewają się także w tym roku. W nawiązaniu do ogłoszenia przez ONZ roku 2009 Międzynarodowym Rokiem Astronomii, hasłem tegorocznej imprezy jest: „Nauka wśród gwiazd”. Dlatego nie zabraknie pokazów i doświadczeń związanych z astronomią.

Na gości tegorocznego Pikniku Naukowego czeka wiele atrakcji. Będzie można zobaczyć niezwykłe wynalazki, fascynujące eksperymenty, najnowsze osiągnięcia nauki oraz około 1000 fantastycznych pokazów i prezentacji z całego świata, przybliżających zagadnienia naukowe w ciekawy i interaktywny sposób.

W 220 namiotach zaprezentuje się ponad 200 instytucji z 20 krajów świata, m.in. Polski, Chin, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Litwy, Meksyku, Niemiec, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Węgier i Włoch. Po raz pierwszy udział w Pikniku Naukowym wezmą Cypr, Hiszpania, Japonia i Norwegia, a gościem specjalnym w tym roku będą Czechy. Teren miasteczka namiotowego zajmie powierzchnię 40 000 m2. Najbardziej spektakularne pokazy będzie można oglądać na scenie na Rynku Nowego Miasta.

Podział na specjalne sektory tematyczne umożliwi szybsze znalezienie interesującego tematu. Obok Miasteczka Politechniki, Wioski Archeologicznej oraz Wioski Europejskiej, nowością będzie Aleja Kosmiczna, Uliczka Atomowa, Pawilon Biologiczno-Medyczny, Aleja Maszyn, Aleja Muzeów i Aleja Eksperymentów.

W Miasteczku Politechniki organizatorzy zaprezentują m.in., jak fotowoltaikę (pozyskiwanie elektryczności z energii słonecznej) można wykorzystać w urządzeniach domowych, np. w radiu czy wentylatorze. Atrakcją będą na pewno bezpilotowe statki latające, lewitująca kolejka magnetyczna oraz rekordowy pojazd Kropelka, który przejechał 409 kilometrów na jednym litrze paliwa.

W Wiosce Archeologicznej będzie można dowiedzieć się, jak starożytni wyobrażali sobie wszechświat, jak Rzymianie za czasów Cezara dzielili tydzień i jak nazywano dni tygodnia w czasach kiedy jeszcze nie było poniedziałku. Chętni przymierzą strój rzymski i porównają ze współczesnymi ubraniami, a także obejrzą rzymskich legionistów i wojowników barbarzyńskich „na żywo”. Amatorzy archeologii podwodnej będą mogli przymierzyć stój nurka i zobaczyć jak eksploruje się podwodne stanowisko archeologiczne.

Wioska Europejska będzie skupiać zagranicznych gości Pikniku. Nowością jest stanowisko Unii Europejskiej. Organizatorzy pokażą, jak zbudować most z pudełek, który się nie zawali, obliczą, ile możemy ważyć na innych planetach, zaproszą w wirtualną podróż po wszechświecie w specjalnym planetarium oraz zaprezentują samochód hybrydowy „Hydrogen 7”.

W Alei Kosmicznej będzie można obejrzeć z bliska meteoryty – tajemnicze pozaziemskie kamienie, przyjrzeć się Słońcu i innym gwiazdom za pomocą licznych teleskopów i lunet, poszukać planet spoza Układu Słonecznego, a także zobaczyć, jak wyglądał pierwszy spacer po Księżycu załogi Apollo 11. Uczestników Pikniku przyciągną także zawsze popularne wyścigi i pokazy walk robotów.
 
edutainment 

Uczestnicy, którzy zajrzą na Uliczkę Atomową dowiedzą się, czym jest promieniowanie kosmiczne i jaki wpływ wywiera ono na nasza planetę. Będzie można obejrzeć łaziki marsjańskie, a także… spróbować wytworzyć prąd z ziemniaka. W programie znajdzie się m.in. prezentacja studenckiego satelity PW SAT oraz projekt pierwszej elektrowni jądrowej, która powstanie w Polsce.

W Pawilonie Biologiczno-Medycznym będzie można zbudować własne DNA, a także poznać prawdę o złudzeniach optycznych i dowiedzieć się, co mózg ma z nimi wspólnego? Goście obejrzą mięsożerne rośliny, poznają prawdy i mity na temat nietoperzy, a także dowiedzą się, dlaczego niektóre bakterie świecą. Dużą atrakcją będzie prezentacja dotycząca zielonego białka fluorescencyjnego (GFP), za którego odkrycie przyznano w ubiegłym roku nagrodę Nobla.
 
Czytaj dalej...