W przypadku tematów dość kontrowersyjnych, dotyczących obszarów nie do końca poznanych, opinie często dzielą się na te absolutnie za i całkowicie przeciw. Tak jest też w przypadku gier edukacyjnych i ich skuteczności – zauważyć można dwa zupełnie skrajne obozy. Zwolennicy twierdzą, że to najlepszy możliwy sposób nauczania i przyszłość edukacji, przeciwnicy oburzają się w związku z nadmiernym wykorzystaniem technologii w życiu ludzi (zwłaszcza młodych) i szkodliwym wpływem gier na ich zdrowie. Jak to zazwyczaj bywa, prawda leży po środku, a dobrych wyjaśnień dostarcza neurobiologia.

To ważne, by od najmłodszych lat kształtować u dzieci uczucia patriotyczne i poczucie przynależności narodowej. Ale obchody Święta Niepodległości nie powinny kończyć się na uroczystej, pompatycznej akademii na sali gimnastycznej. Można o niepodległości i patriotyzmie rozmawiać częściej, niejako przy okazji, a wykorzystać w tym celu także rozmaite narzędzia TIK w sieci www. Tylko niech rozmowa o niepodległości i patriotyzmie nie kończy się z końcem 11 listopada.

„Śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi” - śpiewał Jerzy Stuhr. Niewątpliwie miał sporo racji. Najważniejsze, że śpiew sprawia nam przyjemność. Udowodniono, iż pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne. Podczas śpiewu wydziela się tak zwany hormon szczęścia, obniża się poziom stresu. Ponadto dotleniamy się, ponieważ, aby zaśpiewać, musimy nabrać więcej powietrza.

Mega Scrabble to propozycja dla wszystkich, dla których mury szkolne od czasu do czasu stają się zbyt duszne i mają ochotę połączyć naukę z zabawą na świeżym powietrzu. To pomysł zarówno na ciepłe dni w szkole jak i na wszelkie wyjazdy i kolonie.

Podobno wszyscy jesteśmy trochę dziećmi, jedni mniej, drudzy bardziej. W tym szczególnym Dniu Dziecka pewnie wszyscy uwielbialiśmy otrzymywać prezenty i prezenciki – dziś o nie dużo łatwiej niż kiedyś, gdy na półkach nie było takiego bogactwa zabawek (i tandety również). Próbujmy jednak dawać dzieciom nie tylko rzeczy i gadżety (zwłaszcza kreatywne), ale i rozwijać umiejętności, rozbudzając ich ciekawość i chęć edukacyjnej zabawy.

Dzieci w szkole podstawowej uczą się najlepiej przez gry i zabawy, podczas których mogą wykazać się aktywnością ruchową, wiedzą, inteligencją i różnorodnymi umiejętnościami. Dzięki nim rozwijają różnorodne umiejętności i utrwalają wiedzę. Na tym etapie kształcenia można powiedzieć, że nauka jest zabawą, a zabawa nauką…

"Lepszy internet zależy od Ciebie!" – pod takim hasłem obchodzony był wczoraj Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). W ponad stu krajach na całym świecie odbywały się wydarzenia, mające na celu podkreślenie roli użytkowników w tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego internetu. Taka edukacja w zakresie codziennego "bycia w sieci" wydaje się być konieczna od najmłodszych lat szkolnych, jeśli chcemy, aby sieć służyła także do komunikacji i współpracy ludzi na całym świecie.

Nowe rozwiązania w zakresie nauczania wspartego technologiami nie powinny przesłaniać prostej prawdy: to nie technologie są najważniejsze, ale nauczyciel. Nikt nie ma większego wpływu na osiągnięcia uczniów w nauce uczniów i ich doświadczenia edukacyjne, nikt też nie wie też lepiej niż nauczyciel, jak nauka odbywa się w praktyce. Nawet najlepsza innowacja technologiczna nie będzie w stanie go zastąpić.

67 proc. nastolatków deklaruje, że będąc w sieci, najczęściej korzysta z portali społecznościowych. Połowa młodych użytkowników nie zmienia haseł dostępu do swoich profili, co sygnalizuje, że nie stosują zasad bezpieczeństwa online. Rodzice mogą pomóc dziecku w sieci chronić prywatność i korzystać z internetu odpowiedzialnie – specjalnie dla nich powstała platforma e-learningowa „Bezpiecznie Tu i Tam” od Fundacji Orange.

Rozwój nowych mediów sprawia, że edukacja wkracza w nowy wymiar. Wiedza zaczęła być ogólnodostępna i przekazywana w łatwo przyswajalnej formie. To duże udogodnienie dla wszystkich którzy dążą do poszerzania swoich horyzontów. Ostatnie lata pokazują, że treści przekazywane w formie wideo zyskują na popularności. Jedną z ciekawszych propozycji dzielenia się wiedzą zaproponowała fundacja WikiVid.

Jak pracować z e-podręcznikami? Jak najefektywniej wykorzystać ich możliwości? To pytania, które dziś zadaje sobie coraz więcej osób w szkołach. Odpowiedzi na nie i na szereg innych najłatwiej znaleźć w kursie e-learningowym uruchomionym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji pod adresem http://kursy.epodreczniki.pl. Druga edycja kursu już się zaczęła. Nadal istnieje możliwość zapisania się i wzięcia w nim udziału.

Szybki rozwój szeroko otwartych kursów online (ang. massive open online courses — MOOC) odnowił zainteresowanie otwartymi systemami kształcenia online. Ten renesans podkreśla wyzwania i możliwości związane z projektowaniem takich środowisk edukacyjnych.

Jak uczyć dzieci i młodzież korzystania z nowych technologii w sposób świadomy i odpowiedzialny? Jak angażować rodziców uczniów do działań na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych dzieci? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w najnowszej publikacji Fundacji Panoptykon pt. „Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko”. Ponieważ treść publikacji dotyczy także rodziców, autorzy publikacji przygotowali także osobną broszurę dla nich przeznaczoną.

15 stycznia 2016 Wikipedia, największa encyklopedia w historii ludzkości, skończyła 15 lat. To dlatego w niektórych kalendarzach można już znaleźć oznaczenie - Dzień Wikipedii. Od momentu jej powstania tysiące wolontariuszy z całego świata poświęciły swój czas i energię, by podzielić się wiedzą. Z każdym człowiekiem na Ziemi, za darmo, bez warunków wstępnych. Może warto ją bardziej efektywnie wykorzystać też w szkole?

Nastąpiła jakościowa zmiana w dyskusji o technologiach i ich funkcji w rozwijaniu kluczowych kompetencji. Dziś już nie pytamy, czy technologia zmienia nasze nawyki, styl życia i sposób uczenia się, ale w jaki sposób rozwija niezbędne kompetencje, a szczególnie te związane z budowaniem kapitału społecznego.

Tematem czwartego webinaru Superbelfrów była współpraca z uczniami online z wykorzystaniem platformy Edmodo. Jest to bezpłatne narzędzie, które przypomina Facebooka, ale zostało zaprojektowane specjalnie dla celów edukacji i ma kilka świetnych właściwości: tworzy wspaniałą przestrzeń dla uczniów do e-uczenia się, pozwala gamifikować i „odwracać” lekcje szkolne.

Moi uczniowie z klasy trzeciej uczą się pięknie, a ucząc się wykorzystują także tablety na lekcjach już trzeci rok, z ogromnym powodzeniem. Potrafią naprawdę dużo! Skanują i sami tworzą kody QR, tematyczne plakaty i mapy pogody, nagrywają gami z opisami zwierząt, robią piękne pokazy slajdów i cudowne animacje poklatkowe.

Współczesne technologie kształtują w dużej mierze zachowania i oczekiwania młodzieży, a także umiejętności związane z dostępem, opanowaniem, używaniem, tworzeniem i komunikowaniem informacji. Technologie mobilne, komputery, gry wideo, komunikatory, blogi – są ważną częścią życia codziennego młodych ludzi. Mają także wpływ na zmianę ich doświadczeń edukacyjnych oraz aspiracji. Szkoły powinny poświęcić więcej uwagi mądremu wykorzystaniu technologii edukacyjnych w procesie uczenia (się).

Kartkówka, klasówka, teścik – jak nie nazwać, zazwyczaj mamy na myśli to samo – rutynowe sprawdzenie wiedzy uczniów, zapowiedziane lub niezapowiedziane, ale w zasadzie zawsze oparte na takim samym schemacie. Po kilkudziesięciu kartkówkach w ciągu roku szkolnego (a może semestru?), taki sposób sprawdzania wiedzy może znużyć i znudzić nawet najbardziej zdolnego ucznia. A przecież można inaczej!

Mglisty listopadowy sobotni poranek. Budzik. Najpierw odzywa się mój, bo o dziewiątej zaczyna się Budzik w Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi „Budzącej się szkole” w Łodzi – spotkanie nauczycieli i dyrektorów, którzy zmieniają szkołę, "odkrzesławiają", przełamują schematy.

W nazwie Ocenianie w Dialogu (OWD) ukryte są dwa kluczowe słowa wpisane w proces uczenia się: dialog i ocenianie. Dialog to relacje między uczestnikami. Nie chodzi tu tylko o ucznia i nauczyciela, ale o dialog między uczestnikami procesu - wszystkimi uczącymi się określonej umiejętności. Ocenianie to konstruktywna krytyka efektu działań, ukierunkowanych na jasno określony (wynikający z potrzeb uczącego się) cel.

Zajęcia techniczne mogą posłużyć do zrobienia fantastycznego projektu społecznego, który przynosi wiele radości i satysfakcji uczniom w różnych szkołach, nieraz oddalonych od siebie o setki kilometrów. Trzeba oczywiście "tylko" mieć pomysł oraz nawiązać współpracę z inną szkołą. Może wówczas uda się zrobić znacznie więcej niż zakładaliśmy.

Czy metoda projektu może być szerzej wykorzystana w nauczaniu przedmiotowym w szkole i faktycznie wspierać rozwój umiejętności uczniów? Jak najbardziej – można do planu nauczania w szkole wprowadzić taką innowację i może ona przyczyniać się do podnoszenia poziomu nauczania.

Dzisiaj terminem “inteligencja” określa się nie tylko to, co charakteryzuje poszczególne jednostki. Coraz częściej mówi się o inteligencji grupy, tak zwanym kolektywnym IQ, które ma znacznie większą wartość niż w przypadku działania w pojedynkę. Chociaż ze zbiorowej inteligencji korzystano od zawsze (i to nie tylko w ludzkich społecznościach), idea zyskała na znaczeniu zwłaszcza po popularyzacji komputerów, Internetu i web 2.0 – dynamicznych serwisów internetowych, których podstawową rolą jest umożliwienie interakcji między użytkownikami.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:

Ostatnie komentarze

Edutainment z Polskim Radiem

Narzędzia
Typografia
edutainmentJak zbadać fakturę powierzchni księżyca? Czy można stworzyć swoją własną chmurę? Co jest potrzebne do zrobienia bumerangu? Co to jest próżnia? Na te i inne pytania będzie można znaleźć odpowiedź podczas 13. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, już 30 maja w godz. 11-20.00 na Rynku Nowego Miasta i Podzamczu w Warszawie.
 
Tę największą w Europie imprezę plenerową popularyzującą naukę co roku, w ciągu jednego dnia, odwiedza blisko 120 tys. osób. Podobnej liczby gości organizatorzy spodziewają się także w tym roku. W nawiązaniu do ogłoszenia przez ONZ roku 2009 Międzynarodowym Rokiem Astronomii, hasłem tegorocznej imprezy jest: „Nauka wśród gwiazd”. Dlatego nie zabraknie pokazów i doświadczeń związanych z astronomią.

Na gości tegorocznego Pikniku Naukowego czeka wiele atrakcji. Będzie można zobaczyć niezwykłe wynalazki, fascynujące eksperymenty, najnowsze osiągnięcia nauki oraz około 1000 fantastycznych pokazów i prezentacji z całego świata, przybliżających zagadnienia naukowe w ciekawy i interaktywny sposób.

W 220 namiotach zaprezentuje się ponad 200 instytucji z 20 krajów świata, m.in. Polski, Chin, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Litwy, Meksyku, Niemiec, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Węgier i Włoch. Po raz pierwszy udział w Pikniku Naukowym wezmą Cypr, Hiszpania, Japonia i Norwegia, a gościem specjalnym w tym roku będą Czechy. Teren miasteczka namiotowego zajmie powierzchnię 40 000 m2. Najbardziej spektakularne pokazy będzie można oglądać na scenie na Rynku Nowego Miasta.

Podział na specjalne sektory tematyczne umożliwi szybsze znalezienie interesującego tematu. Obok Miasteczka Politechniki, Wioski Archeologicznej oraz Wioski Europejskiej, nowością będzie Aleja Kosmiczna, Uliczka Atomowa, Pawilon Biologiczno-Medyczny, Aleja Maszyn, Aleja Muzeów i Aleja Eksperymentów.

W Miasteczku Politechniki organizatorzy zaprezentują m.in., jak fotowoltaikę (pozyskiwanie elektryczności z energii słonecznej) można wykorzystać w urządzeniach domowych, np. w radiu czy wentylatorze. Atrakcją będą na pewno bezpilotowe statki latające, lewitująca kolejka magnetyczna oraz rekordowy pojazd Kropelka, który przejechał 409 kilometrów na jednym litrze paliwa.

W Wiosce Archeologicznej będzie można dowiedzieć się, jak starożytni wyobrażali sobie wszechświat, jak Rzymianie za czasów Cezara dzielili tydzień i jak nazywano dni tygodnia w czasach kiedy jeszcze nie było poniedziałku. Chętni przymierzą strój rzymski i porównają ze współczesnymi ubraniami, a także obejrzą rzymskich legionistów i wojowników barbarzyńskich „na żywo”. Amatorzy archeologii podwodnej będą mogli przymierzyć stój nurka i zobaczyć jak eksploruje się podwodne stanowisko archeologiczne.

Wioska Europejska będzie skupiać zagranicznych gości Pikniku. Nowością jest stanowisko Unii Europejskiej. Organizatorzy pokażą, jak zbudować most z pudełek, który się nie zawali, obliczą, ile możemy ważyć na innych planetach, zaproszą w wirtualną podróż po wszechświecie w specjalnym planetarium oraz zaprezentują samochód hybrydowy „Hydrogen 7”.

W Alei Kosmicznej będzie można obejrzeć z bliska meteoryty – tajemnicze pozaziemskie kamienie, przyjrzeć się Słońcu i innym gwiazdom za pomocą licznych teleskopów i lunet, poszukać planet spoza Układu Słonecznego, a także zobaczyć, jak wyglądał pierwszy spacer po Księżycu załogi Apollo 11. Uczestników Pikniku przyciągną także zawsze popularne wyścigi i pokazy walk robotów.
 
edutainment 

Uczestnicy, którzy zajrzą na Uliczkę Atomową dowiedzą się, czym jest promieniowanie kosmiczne i jaki wpływ wywiera ono na nasza planetę. Będzie można obejrzeć łaziki marsjańskie, a także… spróbować wytworzyć prąd z ziemniaka. W programie znajdzie się m.in. prezentacja studenckiego satelity PW SAT oraz projekt pierwszej elektrowni jądrowej, która powstanie w Polsce.

W Pawilonie Biologiczno-Medycznym będzie można zbudować własne DNA, a także poznać prawdę o złudzeniach optycznych i dowiedzieć się, co mózg ma z nimi wspólnego? Goście obejrzą mięsożerne rośliny, poznają prawdy i mity na temat nietoperzy, a także dowiedzą się, dlaczego niektóre bakterie świecą. Dużą atrakcją będzie prezentacja dotycząca zielonego białka fluorescencyjnego (GFP), za którego odkrycie przyznano w ubiegłym roku nagrodę Nobla.
 
Czytaj dalej...