W gronie siła, a w grze nauka

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry edukacyjneCzy można w atrakcyjny dla młodzieży sposób pokazywać mechanizmy rządzące gospodarką? Czy poprzez historię i grę planszową można uczyć ekonomicznego myślenia? Są o tym przekonani twórcy gry edukacyjnej „Chłopska Szkoła Biznesu”, przygotowanej przez Małopolski Instytut Kultury przy współpracy z Towarzystwem Miłośników Andrychowa.
 
Inspiracją do stworzenia gry była historia pańszczyźnianych chłopów, żyjących w XVIII wieku na terenach dzisiejszego małopolskiego miasteczka Andrychów (wówczas ośrodka wiejskiego). Specjalizowali się oni w wytwarzaniu lnianego płótna i jeszcze przed wielką rewolucją przemysłową tworzyli sieci powiązań, wzajemnych zależności i kontaktów handlowych. Według źródeł pisanych z tamtego okresu, ponad 80% produkowanych materiałów było eksportowane zagranicę, m.in. do Barcelony, Marsylii, Stambułu czy Moskwy. W tym czasie nie było w Polsce innego ośrodka o tak rozległych kontaktach handlowych. Wielka skala produkcji i międzynarodowy zasięg handlu były możliwe dzięki współpracy pomiędzy okolicznymi chłopami-rzemieślnikami. Tworzyli oni tzw. kolegacje, czy jakbyśmy dziś powiedzieli, spółki handlowe. To właśnie na zasadach ich działania opierają się zasady gry planszowej „Chłopska Szkoła Biznesu”. 

W zabawie może uczestniczyć od kilkunastu do 30 osób w wieku gimnazjalnym lub starszych, a całością kieruje moderator, którym może być nauczyciel, animator grupy, opiekun. Gracze wcielają się w role tkaczy, kowali, piekarzy i biorą udział w symulacji rzeczywistych mechanizmów rynkowych – produkują, handlują z innymi graczami na jarmarkach i gromadzą towary niezbędne do zrealizowania wypraw handlowych do wybranych miast Europy. Głównym zadaniem uczestników jest zebranie jak największego kapitału. Wszystko to rozgrywa się na tle społeczno-gospodarczej historii Andrychowa, na planszy będącej mapą Europy. 

gry edukacyjne
 
„Chłopska Szkoła Biznesu” to nie tylko gra planszowa. Dzięki różnorodności możliwych do poruszenia zagadnień (np. z zakresu ekonomii, historii czy wiedzy o społeczeństwie) może stanowić atrakcyjne narzędzie pracy dla pedagogów, a tym samym alternatywę dla tradycyjnych metod nauczania przedsiębiorczości. Pomaga zrozumieć współczesne zjawiska i mechanizmy gospodarcze, takie jak popyt, podaż, konkurencja, kapitał itp., ucząc jednocześnie młodzież analitycznego myślenia, działania strategicznego, rozwijając kreatywność i umiejętności negocjacyjne. Poza nauką przez zabawę i doświadczenie, kształtuje także kompetencje społeczne, jakimi są współpraca i skuteczne komunikowanie się. Sukces gracza zależy bowiem w dużej mierze od jego umiejętności interpersonalnych i kooperacji z kolegami. 

W 2009 roku projekt „Chłopskiej Szkoły Biznesu” został objęty patronatem Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji. Prototypowa wersja gry cieszyła się ogromnym zainteresowaniem młodzieży uczestniczącej w spotkaniach organizowanych w ramach projektu „Muzeobranie”, promujących ideę muzeum jako otwartego, aktywnego centrum współczesnej kultury.

W 2010 roku gra uzyskała dofinansowanie od Muzeum Historii Polski, z programu „Patriotyzm jutra” wspierającego inicjatywy wzmacniające postawy patriotyczne i obywatelskie oraz zachęcające do poznawania historii, dzięki czemu będzie dystrybuowana bezpłatnie. Jej pilotażowy nakład ukaże się we wrześniu bieżącego roku.

 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie