Klub Czterech Żywiołów

Narzędzia
Typografia

Żywe zaciekawienie i silne emocje budzą sprawy nieznane. Dzieci potrafią się dziwić, a ich ciekawość trzeba pielęgnować. Oto propozycja powołania „Klubu Czterech Żywiołów”. To nowy projekt przyrodniczy przygotowany na drugi semestr roku szkolnego 2013/2014. Jest kierowany do uczniów klas I-III.fot. CC-BY Futuredu-Edunews, Flickr.com

Żywioły budzą emocje

Żywioły kojarzy się z siłą, wielkością i tajemnicą natury. Już w starożytnej Grecji wskazywano na 4 główne żywioły: wodę, wiatr, ogień i ziemię. Klub Czterech Żywiołów to nowy projekt przyrodniczy przygotowany przez Polską Grupę Energetyczną i Wydawnictwo Nowa Era na drugi semestr roku szkolnego 2013/2014. Jest kierowany do uczniów i nauczycieli klas I-III. Zawiera szereg interesujących zadań, eksperymentów i materiałów dydaktycznych do uczenia się treści przyrodniczych. Trzeba zrobić wiele, aby edukacja (szkoła), nie tylko przyrodnicza, była dla dzieci ciekawsza.

Żywe zaciekawienie eksperymentami

Żywe zainteresowanie dzieci budzą obserwacje żywych organizmów, przyrody, pomiary, doświadczenia i eksperymenty. Są metodami bardzo dobrymi, sprawdzonymi i preferowanymi od wielu lat przez dydaktykę przyrodoznawstwa i przedmiotów przyrodniczych, a także dydaktykę ogólną. Mają problemowy charakter, uwalniają indywidualny potencjał i wymagają wysiłku, wielostronnie aktywizują, uczą też współdziałania i porozumiewania się. One przede wszystkim motywują uczniów do uczenia się treści przyrodniczych i dają konkretne edukacyjne korzyści. Trzeba więcej uwagi poświęcić uczeniu o polskiej przyrodzie (patrz: Edunews.pl - Uczmy się o polskiej przyrodzie).

Żywioły po chińsku

Żywiołami przyrody byli zainteresowani już w II tysiącleciu p.n.e. Chińczycy. Wyróżniali 5 żywiołów: wodę, ogień, drewno, metal i ziemię. Rozumieli, że powiązane są one szeregiem zależności, takich jak cykl tworzenia, nierównowagi, zwyciężania, zniewagi. Na przykład w cyklu tworzenia dostrzegali, że:

  • Woda tworzy drewno.
  • Drewno tworzy ogień.
  • Ogień tworzy ziemię.
  • Ziemia tworzy metal.
  • Metal tworzy wodę.

A w cyklu zwyciężania:

  • Metal przecina drewno.
  • Drewno zapuszcza się w ziemię.
  • Ziemia pochłania wodę.
  • Woda gasi ogień.
  • Ogień topi metal.

Żywiołowe sprawności

Życzeniem organizatorów tego projektu jest, aby znaleźć w nim miejsce dla każdego młodego miłośnika przyrody, tropiciela, badacza czy obserwatora zjawisk życia. Wystarczy zapisać klasę do klubu. Nauczyciel zgłasza klasę, a uczniowie biorą udział. Do wykonania są fascynujące zadania i eksperymenty. Do zdobycia są żywiołowe sprawności, punkty i odznaki. Każdy Klub otrzyma pakiet powitalny, a w nim m.in. legitymacje dla Klubowiczów, materiały do prowadzenia zajęć i odznaki dla zdobywców poszczególnych sprawności. Organizatorzy zapraszają do udziału w projekcie nauczycieli klas I-III. Warto próbować.

Program wystartuje w lutym - więcej informacji o nim ma się znaleźć na stronie http://www.klubczterechzywiolow.pl/ (jeszcze nie działa).

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by gość
    O jakich ty innowacjach i utopionych w nich pieniądzach piszesz, szkoła pisze innowacje w Polsce rę...
  • Written by Zofia Alter
    Opisany przyklad jest smutny. Smutne też na koniec uogólnienie. Proszę porozmawiac z tym konkretnym ...
  • Written by Agata
    Bardzo trafny artykuł. Tego właśnie potrzeba polskiej edukacji.
  • Written by barbara
    Świetny artykuł, mam nadzieję, że nauczyciele wezmą sobie te słowa do serca - nie ma uczniów mało zd...
  • Written by Marcin Polak
    Pani Ireno, po pierwsze nie wszystko krytykujemy, jesteśmy bardzo pragmatyczni. Nie wiem, co przekon...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie