Wartości do szkoły

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O kształtowaniu postaw młodych Polaków w duchu Wartości rozmawiały grupy społeczne oddziałujące na rzeczywistość szkolną: nauczyciele, rodzice i władze oświatowe. Z inicjatywy Joanny Fabisiak, Poseł na Sejm RP, oraz Stowarzyszenia Edukacyjnego Integracja, 19 kwietnia odbyła się w Sejmie RP konferencja o wartościach w wychowywaniu dzieci i młodzieży. Wydarzenie zgromadziło ponad 250 osób, wykład inauguracyjny wygłosił Profesor Jerzy Buzek, Eurodeputowany Parlamentu Europejskiego.photo: istockphoto.com

"Trzeba przełamywać przekonanie, że zadaniem szkoły jest tylko nauczanie, nie da się bowiem oddzielić nauczania i kształtowania wartości od siebie” - powiedział b. premier Jerzy Buzek otwierając w Sejmie konferencję „Wartości do szkoły. Szkoła z wartościami”.

„Jeśli dziś jeszcze wielu rodziców okazuje sceptycyzm w odniesieniu do tego, że szkoła mogłaby przekazywać jakieś wartości, to jest to niewątpliwie pewien legat epoki komunizmu. Uczyliśmy się wszyscy przez dobre dwa pokolenia, ze lepiej by wartości kształtowane były w rodzinie” – mówił Buzek. Zaznaczył, że przekazywanie wartości i kształtowanie postaw w szkole powinno dobywać się i odbywa się na wszystkich lekcjach. Są jednak pewne granice, to ideologie. Szkoła nie powinna być za bardzo umoczona w ideologii, co nie oznacza, że ma być neutralna w przekonaniach – powiedział były premier. Jak wyjaśnił, nauczyciele mają swoje przekonania, dzieci przynoszą z domu swoje.

Również Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak w liście do uczestników konferencji przypomniał, że na szkole spoczywa ogromna odpowiedzialność za jakość jej pracy na rzecz każdego dziecka, nie tylko za przekazanie wiedzy. „Nie wystarczy bowiem wiedzieć, jaki człowiek powinien być. Edukacja jako świadome działanie jest jedną z relacji międzyludzkich i jeżeli ma spełniać swoje zadanie, musi opierać się na rzeczywistym kontakcie z dzieckiem, relacji opartej na wartościach, o których nie tylko mówi się, ale których się doświadcza (aby dobro czynić trzeba je znać)” – napisał rzecznik.

Według niego, „szkole potrzebna jest wspólna wizja systemu wartości, jako źródło motywacji, inspiracji, integracji wokół których powinny skupiać się wszelkie działania, innowacje, emocje i wartości wyznawane przez nauczycieli, wychowawców, uczniów i ich rodziców”.

„Klimat w szkole jest czymś nienamacalnym” – powiedział Paweł Bochniarz, menedżer i doradca, ojciec szóstki dzieci – „ale zaufanie, to pierwszy element, który to sprawia, że w szkole moich dzieci czuję się bezpiecznie.”

„Bardzo często nauczyciele nie tolerują pewnych zachowań u uczniów, a tolerują je u siebie, obserwujemy to często podczas egzaminowania nauczycieli, których trzeba pilnować, aby nie ściągali” – powiedział Arkadiusz Walczak, Dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno - Społecznych i Szkoleń.

„Nikt nie lubi moralizatorstwa, każdego pociąga przykład. To my odzieramy dziecko na różnych płaszczyznach życia społecznego z czystości, w której przychodzą na świat, my często uczymy ich nieprawości, to od nas zależy, kim on będzie” – mówiła Joanna Fabisiak, Poseł na Sejm RP.

W podsumowaniu konferencji ks. Prof. Dr hab. Bogusław Milerski, Rektor CHaT – patron honorowy konferencji powiedział, że nie wystarczy wyznawać wartości, trzeba nimi żyć.

Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Edukacji Narodowej – Pani Krystyna Szumilas, Poseł na Sejm - Joanna Fabisiak, Rzecznik Praw Dziecka - Marek Michalak, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawa oraz Mazowiecki Kurator Oświaty.

Strona konferencji: www.edukacjazwartosciami.pl.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie