Algorytmy językowe i inne wcielenia sztucznej inteligencji dużo zmieniają w edukacji. Już nic nie będzie takie jak kiedyś. To już widać. Zmienia się szkoła, zmienia uniwersytet a nauczyciele z jednej strony dostają pomocnicze narzędzia, niczym osobistych asystentów wspomagających przygotowanie lekcji, a z drugiej pojawia się nowy konkurent. Czy nauczyciele stracą pracę przez różne urządzenia, wykorzystujące AI? Trzeba będzie znowu się uczyć.
Dział@jmy dla klimatu!
Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…
Wypalenie zawodowe jednym z największych wyzwań dla nauczycieli
Chroniczne zmęczenie, stres, obciążenie pracą czy brak wsparcia to jedne z przyczyn wypalenia zawodowego. Dotyczy ono wielu grup zawodowych, w tym pedagogów. Dlatego UNICEF wraz z partnerami realizuje szeroki zakres działań, których celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w Polsce.
Minecraft w edukacji wczesnoszkolnej
Jeśli masz dziecko w wieku wczesnoszkolnym lub trochę starsze, to zapewne słyszałeś, słyszałaś o grze Minecraft. Być może nawet Twoja pociecha spędziła trochę czasu budując światy z sześciennych bloków. Jeśli jesteś nauczycielem lub nauczycielką zapewne nie raz widziałeś, widziałaś koszulki, plecaki, piórniki z logo tej gry a może nawet wysłuchałeś, wysłuchałaś kilku historii opowiedzianych z zadyszką o tym, jak cudownie grać w Minecraft. Niektórzy, nie znając tej gry, mogą powiedzieć jedynie: „pożeracz czasu”. Poniekąd to prawda! Gra wciąga miliony użytkowników. Ale jedno jest pewne! Minecraft ma całe mnóstwo walorów. A co powiesz, jeśli dołożymy do tego wartość edukacyjną jaką daje Minecraft Education?
Kod nie gryzie, czyli Code Week z Cyfrowym Dialogiem
Trwa 11. edycja Europejskiego Tygodnia Kodowania (Code Week). To czas, w którym szczególnie mocno promuje się naukę programowania wśród dzieci i młodzieży. Zaangażowanie Polski w realizację codeweekowej misji wyróżnia się na tle Europy. Jest to zasługa m.in. organizacji pozarządowych, które przez cały październik organizują bezpłatne wydarzenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Zadania domowe w epoce AI
Prace domowe budzą wciąż wiele kontrowersji, co jakiś czas pojawiają się głosy o wprowadzeniu zakazu zadań domowych. Jest wielu przeciwników prac domowych, ale również dużo zwolenników, argumentów za i przeciw. Podobnie dużo emocji budzi temat sztucznej inteligencji, a wśród nauczycieli szczególnie wykorzystanie go w szkole. Nauczyciele obawiają się, że uczniowie będą sięgać do tych dostępnych dla każdego narzędzi, jakimi są szczególnie czatboty: ChatGPT, Bard czy Bing. Zamiast jednak pytać, co robić, by uczniowie nie ściągali za pomocą AI, warto zadać pytanie, jak wykorzystać sztuczną inteligencję, by nauczyć uczniów pisania i krytycznego myślenia.
Nowy obcy język nowożytny - promptowanie czyli rozmowa z AI
Coraz bardziej uzmysławiam sobie, że uczymy się nowego języka obcego. To język komunikacji z maszynami, w szczególności ze sztuczną inteligencją. Język bardzo dla nas obcy, niezależnie jakiego ludzkiego języka używamy. I nie bardzo zdajemy sobie sprawę, że to język obcy.
Ostatnie komentarze